CarGeek Logo
CarGeek Logo

ایرانخودرو دنا (فیلم نقد و بررسی + مشخصات فنی و امکانات + تجربه رانندگی)

3 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 3.00 (35 رای)

خودروی دنا یکی از محصولات شرکت ایران خودرو است که در واقع سمند بهینه شده با فیس لیفت عمده است که قرار بود جایگزین خودروهای پژو ۴۰۵ و سمند شود.

IKCO Dena review


فیلم نقد و بررسی خودرو دنا

این خودرو قرار بود سال ۱۳۹۱ وارد بازار داخلی و جهانی گردد. این محصول به وسیله مهندسان ایرانی و بدون حمایت‌های خارجی و با استفاده از ظرفیت‌ها و امکانات ایران خودرو طراحی شده‌است. مدل‌های خودرو دنا شامل LX با موتورهای EF7 بنزینی و پایه گازسوز و ELX با موتور EF7 توربوشارژ است که در حال حاضر تولید موتور EF7 توربو شارژر منتفی شده است و موتور XUM جایگزین آن شده است. تفاوت مدل‌های خودرو دنا علاوه بر موتور، درسیستم‌هایی همچون رینگ، فرمان برقی، آیینه برقی تاشو، چراغ‌های مه‌شکن، رنگ تریم داخلی، کیسه هوای جانبی صندلی می‌باشد.


نقد و بررسی دنا

dena ikco 1


تیزر رسمی خودرو دنا

ایران خودرو قرار بود در سال ۱۳۹۱، ۳۵ هزار دستگاه از این خودرو را تولید نماید. همچنین در سال ۱۳۹۲، ۸۰ هزار دستگاه و از سال ۱۳۹۴ تا۱۳۹۶ هر سال ۱۰۰ هزار دستگاه در برنامه تولید قرار داشت.

شروع پروژه خودرو دنا :

ایران خودرو در آذر سال ۱۳۸۸، پروژه‌ای را با نام (NX7) تعریف کرد که طی آن طراحی محصولی جدید از خانواده خودرو ملی برای پوشش بازه بالاتر قیمتی تعریف شد.

Dena Ikco Project

طراحی خودرو دنا :

طراحی داخلی دنا که بیشترین اتفاقات در بخش داشبورد و غربیلک فرمان رخ داده است. این بخش نیز گویا در طراحی از دور خودروی متفاوت کپی برداری شده است که البته این بار هردو کره ای هستند.در طراحی داشبورد دنا، آنچه بیشتر از همه به نظر می رسد، کپی برداری داشبورد، کنسول میانی و دریچه های هوا از خودروی هیوندای سوناتا وای اف ( سوناتا نسل ششم) است که البته باید گفت انتخاب بسیار خوبی بوده چراکه طراحی داشبورد و کنسول از نقاط قوت هیوندای سوناتا وای اف است. در ضمن این طراحی با طرح دماغه و پیشنانی خودرو تناسب خوبی دارد غربیلک نیز از خودروی دوولاستی آمده است که طرحی زیبا و متناسب و در عین حال خوش دست و به دور از شلوغی و آشفتگی دارد.


بررسی داخل خودرو دنا

در واقع تنها بخش مورد تغییر خودرو از زمان تحویل تا کنون در بازار خودرو داخلی همان تریم داخلی داشبورد است که با دو مدل تک رنگ و دو رنگ می باشد و در مدل تک رنگ داشبورد تنها به رنگ مشکی و در داشبورد دورنگ تلفیق رنگ مشگی و کرم می باشد.

Dena Inside2
Dena Inside1

اما دنا در طراحی ظاهری به اندازه ای متفاوت و چشم گیر بود که موفق شد ذهن دوستداران خود را به دنبال خود بکشاند و آن ها را به گرفتن اطلاعات بیشتر از این خودرو ترغیب کند طرح دماغه این سمند شرقی، در واقع از دو خودرو مختلف برداشته شده است. خودروی اول نسل جدید محصولات میتسوبیشی است، خودرویی که زمانی قسمت عقب سمند از روی اجداد آن طراحی شده بود، اما این بار طراحی قسمت جلو پنجره دنا از این خودرو برگرفته شده است.

اما دیگر بخش های طرح دماغه دنا که البته از نقاط قوت این خودروست. از خودرویی به نام دوو لاستی کپی برداری شده است، و از آنجایی که دوولاستی نیز خودرویی با دور گه کره ای و امریکایی است، لذا استفاده از طرح چراغ ها، درب موتور و نوک گلگیرهای این خودرو حس و حالی از خودروهای آمریکایی نیز به دنا داده است.

خودرو دنا در نمای جلو :

درنمای جلو، دنا با وجود کپی بودن، به واقع چهره جذاب و تهاجمی و روز آمدی دارد. چراغ های جلو کاملا بزرگ و پیشرفته طراحی شده اند و از بخش های مختلفی تشکیل می شوند. این چراغ ها در کنار جلو پنجره دهان گشاد و خشن کپی شده از میتسوبیشی، چهره ای بسیار جسور و مبارز به دنا داده است به گونه ای که انتظار می رود با خودرویی پرقدرت و جنگنده روبه رو باشد.

Dena Front Design

از جمله نکاتی که در نمای جلو به وضوح به چشم می خورد طویل تر شدن درب موتور خودور نسبت به سمند معمولی است که این امر به همراه قوس رو به پایین نوک گلگیرهای جلو، در بیننده حسی مشابه خودروهای آمریکایی القا می کند.

Dena Front Design2

سپر جلو نیز در نوع خود طراحی زیبایی داشته و هیچ شباهتی به طراحی قدیمی و تکراری سپر سمند معمولی (X7) ندارد. این سپر از دو بخش برآمده تر دو دو گوش خودرو تشکیل شده است. بخش میانی سپر یعنی فضای مربوط به جلو پنجره زیبا و تهاجمی آن و محفظه مربوط به پلاک کمی گودتر است که به جرات می توان گفت. با طراحی بیشتر خودروهای روز دنیا متفاوت است. البته باید دید این سبک متفاوت در طراحی از منظر سازگاری با اصول طراحی ایرودینامیک چه نمره ای دریافت خواهد کرد.

خودرو دنا در نمای جانبی :

در نمای جانبی، که بیشترین اعتراض را به خود داشته است که بخش اعظم خودرو همان سمند است. اما گلگیرهای جلو وق عقب تقریبا از وسطشنان به بعد تغییری کلی به خود دیده اند تا دماغه و نمای عقب جدید دنا را پدیدار سازند.

Dena side Design

ازجمله نکات منفی، حضور همان رینگ های ۱۵ اینچی معمول سمند برای این خودرو است که چندان متناسب به نظر نمی رسند. در صورتی که خودرو دنا از رینگ هایی برای مثال به ابعاد ۲۲۵/۱۶/R55 بهره می گرفت به رغم فاصله زیاد محور خودرو، دارای کنترل و هندلینگ بهتری می شد.

Dena side Design2

خودرو دنا در نمای عقب :

در نمای عقب نیز دنا ترکیبی از دو خودروی شرقی را نشان می دهد، یکی ژاپنی و دیگری کره ای البته هر دو مربوط به نسل قبل و خارج شده از خط تولید هستند. نمای عقب دنا برپایه طراحی نمای عقب هوندا آکورد نسل هشتم طراحی شده، البته این طراحی که مربوط به یک خودروی با ابعاد تویوتا کمری است، با طراحی عقب خودروی کوچک و آشنایی با نام کیا ریو نسل اول ترکیب شده تا طرحی ایجاد شود که برای بیننده ایرانی کاملا آشنا و در عین حال متفاوت به نظر می رسد!

Dena back Design

از جمله نکات قابل تامل در مورد دنا عدم وجود کوچکترین تناسبی بین طراحی جلو و عقب خودروست، هرچه جلوی خودرو تهاجمی، خشن و پویاست، در طراحی عقب آن خطوط قوسی، غیر حجیم و آرام حکم فرمایی می کنند. به طوری که گویا با دماغه یک سدان پرقدرت اسپرت را به یک خودروی کلاس C کوچک متصل کرده اند.

Dena back Design2

ایمنی خودرو دنا :

-مطابقت با استانداردهای ایمنی تصادف از پهلو و جلو
-مجهز به کیسه هوا برای راننده و سرنشین جلوم
-مجهز به کیسه‌های هوای جانبی (برخی از مدل‌ها)
-مجهز به کمربندهای ایمنی سه نقطه‌ای جلو و عقب با پیش کشنده و محدودکننده نیرو
-مجهز به سامانه ترمز ضدقفل (ABS) و بوستر MBA به همراه توزیع الکترونیکی نیرو (EBD)
- ستون فرمان جمع شونده در تصادف
-چراغ‌های مه‌شکن جلو و عقب به همراه چراغ‌های ایمنی درها

تجهیزات رفاهی و امکانات خودرو دنا :

- مجهز به سامانه تهویه مطبوع اتوماتیک (کلیه مدل‌ها)
- سامانه فرمان برقی (مدل ELX)
- سامانه ورود بدون کلید
- آینه‌های جانبی برقی
- سامانه کمک پارک عقب
-رادیوپخش CD/MP3 با مانیتور چندرسانه‌ای (ELX)
- ستون فرمان قابل تنظیم
- کنترل سیستم صوتی روی غربیلک فرمان
- آینه‌های جانبی برقی (تاشو برقی با گرمکن برای مدل ELX)
- هندزفری بلوتوث
- شیشه‌های سولار رنگی
- زیرآرنجی جلو و عقب
- قابلیت دسترسی به صندوق عقب از داخل اتاق
- صندلی‌های برقی جلو
- برخورداری از سامانه الکترونیکی مالتی پلکس
- قابلیت تجهیز به سامانه ناوبری ماهواره ای
- رینگ اسپورت آلومینیومی
- سامانه ضد سرقت (immobilizer)
- قابلیت تنظیم زاویه نور چراغ‌های جلو
- مطابقت با استاندارد آلایندگی یورو۴ قابل ارتقاء به یورو۵

dena inside design

مشخصات فنی خودرو دنا :

از دیگر نکات در پروژه NX7 یا همان دنا، بخش فنی آن است آنچه قرار بود که دنا با دو پیشرانه مختلف عرضه گردد، پیشرانه اول موتور EF7 یا همان نسل اول موتور ملی است. EF7 موتوری است با ظرفیت ۱۶۴۸ سی سی و پایه گازسوز و تک سوز با 16 سوپاپ که توانایی تولید ۱۰۵ اسب بخار قدرت با گاز و ۱۱۰ اسب بخار با بنزین را داراست.

این موتور که در حال حاظر روی سمند LX EF7 تک سوز و سمند LX EF7 دوگانه سوز و سمند سورن ELX EF7 عرضه می گردد، که در بازار به موتوری پرتوان و در عین حال کم مصرف و کم استهلاک اما با تعمیرات و نگهداری دشوار مشهور است.

موتور دیگری که برای دنا در نظر گرفته شده بود ولی ایران خودرویی ها آنرا عرضه نکردند، موتوری است کاملا جدید که در واقعا همان EF7 اما مجهز به توربو شارژر است. این موتور که فعلا EF7 Turbo نام گرفته، میتواند با سوخت بنزین و گاز در دور موتور ۵۵۰۰، ۱۵۰ اسب بخار را به تولید برساند در ضمن گشتاور ۲۱۵ نیوتون متری آن در دورهای ۲۲۰۰ تا ۴۸۰۰، نوید خودرویی بسیار چالاک و پرشتاب را می دهد.

طبق یک قرار داد بین ایرانخودرو و(FEV Motorentechnik) برای آموزش متخصصان ایرانی ابتدا موتور EF7 با نظارت ایرانی ها توسط گروه آلمانی F.E.V GmbH تولید می شود، سپس موتور EF7Turbo به عنوان محصولی مشترک طراحی و ساخته می شود و در نهایت موتور EF4 با ظرفیت ۱۴۰۰ سی سی با نظارت گروه آلمانی و توسط ایرانی ها برای خودروهای کوچکتر ایرانخودرو تولید خواهد شد.

لذا بر خلاف موتور EF7 آلمانی، این موتور دوم که محصول مشترک ایرانی ها و آلمانی هاست هنوز در بازار رونمایی نشده است. از لحاظ امکانات و تجهیزات، دنا را به واقع باید مجهزترین خودروی داخلی دانست. وجود ایربگ های جلو راننده و سرنشین، ترمز ABS با پوستر MBA و سامانه EBD ( توضیع الکترونیکی نیروز ترمز)، میل فرمان جمع شونده حین تصادف، سیستم تهویه اتوماتیک، صندلی برقی 8 حرکته، سیستم کمک پارک عقب، مانیتور چند رسانه ای با کنترل روی فرمان، شیشه های رنگی سولار، برخورداری از سیستم مالتی پلکس و امکان تجهیز به سامانه ناوبری ماهواره ای ( GPS ) از جمله مواردی است که علاوه بر تجهیزات دیگر انواع سمند بر روی دنا وجود خواهد داشت.

سال (طراحی) 1393

مشخصات فنی

موتور 4 سیلندر 16 سوپاپه - EF7 تنفس طبیعی
حجم موتور 1645سی سی
حداکثر قدرت 114 اسب بخار در 6500 دور در دقیقه
حداکثر گشتاور 155 نیوتن متر در 5000 دور در دقیقه
جعبه دنده 5 دنده دستی
شتاب 0 تا 100 12 ثانیه
حداکثر سرعت 190 کیلومتر در ساعت
وزن 1258 کیلوگرم
اندازه (میلیمتر) 4558 طول - 1944 عرض - 1460 ارتفاع
فاصله بین دو محور 2671 میلیمتر

مصرف سوخت و استانداردها

مصرف سوخت داخل شهر - لیتر در هر صد کیلومتر
مصرف سوخت خارج از شهر 6 لیتر در هر صد کیلومتر
مصرف سوخت ترکیبی 7.8 لیتر در هر صد کیلومتر
حجم باک 70 لیتر
استاندارد آلایندگی یورو 4

تجهیزات و امکانات

ترمز و پایداری ترمز ضد قفل ABS و EBD - ترمز جلو ديسكي ترمز عقب ديسكي
کیسه هوا راننده و سرنشين
سیستم صوتی داراي مانيتور تصويري با قابليت پخش فايل هاي تصويري داراي قابليت استفاده از سيستم رهياب داراي سيستم پاسخگويي به تلفن همراه (هندزفري موبايل) مجهز به كليدهاي كنترلي سيستم صوتي روي فرمان تيوتر
دیگر تجهیزات هیدرولیک مجهز به كليدهاي كنترلي سيستم صوتي و هندزفري موبايل و كروز كنترل - تنظيم اتوماتيك - دريچه تهويه براي سرنشينان عقب - جلو هالوژني و LED – عقب LED - چراغ مه شكن جلو و عقب - چراغ نقشه خوان - چراغ خطر سوم - آينه هاي جانبي برقي - راهنمادار و تاشونده اتوماتيك آينه و چراغ آرايش روي آفتابگير سمت شاگرد - شيشه بالابر برقي درهاي جلو و عقب - تريم تك رنگ (مشكي) - ايموبيلايزر - سيستم هشدار دهنده هوشمند مركزي ورود غير مجاز - شيشه هاي سولار (ضد اشعه مضر UV خورشيد) - هشدار دهنده موانع عقب - سيستم عيب يابي هوشمند (مالتي پلكس) - قفل مركزي با ريموت راديويي - كمربندهاي ايمني جلو سه نقطه اي با قابليت پيش كشنده و تنظيم ارتفاع - سيستم قطع سوخت خودكار - سيستم كنترل بخار بنزين - رينگ آلومينيومي 15 اينچ - جابجايي‏هاي صندلي‏هاي راننده و سرنشين جلو بصورت كاملا برقي - امكان نصب صندلي كودك در صندلي عقب (داراي استاندارد Isofix) - دسترسي به صندوق از داخل اتاق - پشت سري صندلي جلو با قابليت تنظيم ارتفاع و زاويه - پشت سري صندلي عقب يكپارچه با صندلي - كروز كنترل - ستون فرمان جمع شونده(تلسكوپي) - چراغ همراهي تا در منزل در محيط تاريك و كم نور - بلندگوهاي جلو و عقب - نمايشگر دماي محيط - آنتن اكتيو به همراه سيستم پشتيباني از رهياب - تنظيم زاويه نور چراغ هاي جلو از داخل - دستگيره هاي همرنگ - تودوزي مخمل - دسترسي به صندوق عقب - باز كن در صندوق عقب از داخل اتاق و روي سوييچ - قطعات دكوراتيو طرح چوب - چراغ هاي سقفي جلو و عقب - چراغ داخل داشبورد - كارت طلايي چهار ستاره
آخرین بروزرسانی قیمت 1394/5/5

یکی از مشکلاتی که بر سر راه عرضهٔ دنا قرار گرفت مشکل قیمت گذاری این خودرو بود. پس از گذشت مدت زمان زیادی بالاخره ایرانخودرو قیمت پیشنهادی برای این خودرو را ۴۸ میلیون تومان اعلام کرد که این امر با مخالفت شدید شورای رقابت روبرو شد. قیمت پیشنهادی شورای رقابت مبلغ ۴۱ میلیون ونهصد هزار تومان است. مشکل قیمت گذاری این خودرو تا به الآن حل نشده است و با اینکه تا به باحال قیمت مصوبی برای فروش این خودرو اعلام نشده است اما در بازار آزاد این خودرو به قیمت 43 تا 48 میلیون تومان فروخته می‌شود .

تجربه 3000 کیلومتر رانندگی با خودروی دنا

درحالی‌که در ابتدای سال 1393 آحاد مختلف کم‌کم از باز شدن فضای سیاسی مذاکرات و کاهش قیمت خودروها ناامید می‌شدند، خبر عرضه "دنا خودروی جدید ایران‌خودرو" به سرعت همه‌جا پیچید و در این میان ملت، مات از جنگ زرگری و گنگی بودند که میان ایران‌خودرو و شورای رقابت در جریان بود. ستیزی که درنهایت با شکست ایران‌خودرو پایان یافت و این آغازی بود بر پایان سناریوی عدم تحویل خودروی دنا!

پس از عقب‌نشینی ایران‌خودرو و با تأخیر بسیار، دعوت‌نامه های موعد تحویل تیر و مرداد این خودرو به متقاضیان ارسال شد اما وعده 1 هفته ای آنان با فراز و نشیب بسیار به یک ماه تأخیر مبدل شد. موعد تحویل خودروی ثبت نامی من، مهرماه بود ولی در کمال تعجب و پس از چند ماه تأخیر، سرانجام در 28 بهمن‌ماه از نمایندگی تماس گرفتند و اعلام کردند که با 600 هزار تومان پرداخت اضافه می‌توانم خودرو خود را درسال 93 و با مدل 94 تحویل بگیرم. شرکت همچنین از من خواست فوراً برای انتخاب رنگ به نمایندگی مراجعه کنیم.

درباره شیوه انتخابم باید بگویم ابتدا که رنگ قهوه ای روشن با تریم دورنگ را برای دنا انتخاب کردم پشیمان شدم ولی بعدها و به‌محض تحویل گرفتن دنای قهوه ای! از رنگی که انتخاب کردم خوشحال شدم چراکه این رنگ با ظاهر اسپرت خودرو هماهنگ بود. در 26 اسفند برای سؤال راجع زمان تحویل خودرو به نمایندگی زنگ زدم که به یک‌باره گفتند ماشین آماده تحویل است و الآن چندساعتی هست که در پارکینگ خاک می‌خورد! با ذوق و شوق به نمایندگی مذکور مراجعه کردم و خودروی خود را تحویل گرفتم. لازم به ذکر است که چون ماشین قبلیم یک پژو 2000 قدیمی بود و معاینه فنی نداشت با دریغ و حسرت بسیار سفر عیدمان را کنسل کرده بودیم. دنا اما شادی را به خانه ی ما آورد. از اینکه با این ماشین نو می‌توانیم مسافرت بروم خیلی خوشحال بودم. خلاصه وقتی رسیدم خانه (با 2 بسته شیرینی برای ماشین) مقدمات سفر را آماده کردم.

dena driving experience1

شبِ سفر شد و من برای اطمینان به امداد خودرو زنگ زدم که بیایند و ماشین را چک کنند. همه‌چیز عالی و مهیا بود. هنگام عزیمت داشتم وسایل را در ماشین می‌گذاشتم که متوجه شدم درب صندوق خیلی بهتر از 4 درب جانبی و کاپوت باز و بسته می‌شود و این نکته خوبی بود. با دقت مواد ضروری را در عقب صندوق جای می‌دهم چون در سری خودروهای سمند، قابلیت دسترسی از صندلی عقب به صندوق هست. صندوق دنا برای یک خانواده بسیار عالی بود و اشیا مختلف به خوبی در آن جای می‌شدند.

dena driving experience2

یکی از نکته‌های جالب در دنا هنگامی بود که ماشین را برای بار نخست استارت زدم. در کمال تعجب خودرو روشن نشد و علائمی هشداردهنده روی صفحه مانیتور پدیدار شد. وقتی به‌دقت بررسی کردم به این نکته پی بردم که تا مادامی‌که یکی از 6 درب ماشین باز باشد موتور روشن نمی‌شود. در را که بستم ماشین به‌آرامی استارت خورد و صدای اندک موتور توجهم را جلب می‌کند.

درباره دنا نکاتی وجود دارد. نخست اینکه کلاچ نرم است و پدال گاز نرم‌تر، ترمزهای خوب هم از دیگر ویژگی‌های دنا است که نباید آن را از نظر دور داشت. البته این ماشین به‌واسطه طول و عرض زیاد در سفرهای شهری چندان حس خوبی به مالکش ارائه نمی‌دهد اما در جاده وضع می‌تواند بهتر از شهر باشد. وارد جاده می‌شوم و می‌خواهم کروز کنترل را وارد عمل کنم و آن را روی سرعت 115 کیلومتر در ساعت تنظیم می‌کنم.

عملکرد کروز دقیق و عالی است. هرچند دنده‌ها به خوبی جا می‌روند، اما فاصله دنده‌ها نامناسب و زیاد است و متأسفانه به‌واسطه ناهماهنگی دنده 5 با موتور، در دور موتور 3500، صدای موتور بسیار آزاردهنده می‌شود. در همین حال به‌جایی می‌رسیم برای صبحانه خوردن. مجبوریم توقف کنیم چون موتور ملی خیلی داغ شده است! پس از صرف صبحانه دوباره راه می‌افتیم. این بار کروز کنترل را روی سرعت 110 تنظیم می‌کنم. صدای موتور به طرز وحشتناکی هنوز هم زیاد است. در ماشین دوست ما که یک سمند EF7 مدل 88 است همین مشکل وجود دارد و در دنده 5 کژکاری وجود دارد که به علت عدم هماهنگی میان موتور و جعبه‌دنده است. این یکی از مهم‌ترین نقطه‌ضعف‌های موتور EF7 است. موتوری که به‌اصطلاح ملی است و ساخت ایران.

دیگر کروز را خاموش نمی‌کنم و تنها به‌واسطه ی دکمه‌های کنترلی روی فرمان، سرعت را کم یا زیاد می‌کنم پس از چندی برای کم کردن سرعت در یکی از پیچ‌ها، کروز را از حالتش خارج می‌کنم، دنا فرمانی نرم و هدایت‌پذیری بالایی دارد. بعد از مسیر پیچ‌درپیچ دوباره، راه خلوت و مستقیم است. به بهانه تست ماشین سرعت را به 125، سپس به 135 و در نهایت به 165می‌رسانم. دنا گرچه اخطار می‌دهد اما تعادلش عالی است. البته به‌واسطه ی سرعت باد، هیچ صدایی از موتور به گوش نمی‌رسد. جالب اینکه بعدها فهمیدیم دوربین‌های نامحسوس پلیس، عکس ماشینم را در سرعت 132 کیلومتر در ساعت ثبت کرده‌اند!

ماشین به‌طور مداوم روی کروز کنترل است که برای ناهار می‌ایستیم. دوباره حرکت می‌کنیم اما این بار ماشین بوق هشدار می‌دهد!!! تعجب می‌کنم و به صفحه آمپرها نگاه می‌کنم، آمپر آب ماشین روی قسمت قرمز است، بلافاصله ماشین را خاموش می‌کنم و روی کاپوت، آب یخ می‌ریزم، سپس ماشین را روشن می‌کنم، مشکل حل شده بود. این هم یک ایراد دیگر از موتور ef7 که موتوری زودجوش است.

دوباره راه می‌افتم. کمی جلوتر در اتوبان یک نفر به من علامت می‌دهد، کنار می‌زنم، او هم کنار میزند، از او می‌پرسم چیزی شده؟ می‌گوید: این دنا است؟ چقدر زیبا است، مانیتور هم دارد و ...، بعد هم شروع می‌کند به تمجید و تعریف از ماشین. به هر نحوی شده و به بهانه گرفتن تنقلات از دست آن آقای محترم، خلاص می‌شوم! زمان می‌گذرد و حالا غروب است، چراغ‌های ماشین را روشن می‌کنم. دنا به‌واسطه طراحی خوب چراغ‌هایش، خود را در شب بسیار زیبا نشان می‌دهد.

در کل خودروی دنا از نظر فنی همان سمند سورن است ولی از لحاظ امکانات، زیبایی و حتی کیفیت در سطحی بالاتر از بقیه ماشین‌های ایرانی قرار دارد. دنا نسبت به قیمت 42 میلیون تومانی‌اش خودروی خوبی است، به‌شرطی که با امکانات بهتر، کیفیت بالاتر و تجهیزات مدرن‌تر تولید شود. این خودرو تا حال 3000 کیلومتر را بی‌هیچ ایرادی سپری کرده و جز چند عیب جزئی مثل شیوه ناجور بسته شدن درها و یا خراب شدن گیره کاپوت مشکل خاصی نداشته است. به‌شخصه، این خودرو را در این قیمت، خودروی ارزشمندی می‌دانم و معتقدم دنا با یک پیشرفت محسوس اما اندک، تجربه نوینی از شرکت ایران‌خودرو است. شرکتی که به ساخت خودروهایی در رده سدان های متوسط شهری علاقه ویژه ای دارد.


معرفی دنا

تفاوت های سمند سورن و دنا :

گرچه پیش تر شورای رقابت جزئیات و قیمت سمند دنا را اعلام کرده بود که به سرعت تبدیل به «دنا»ی خالی شد اما اطلاعیه جدید شورای رقابت حکایت از همان «سمند دنا» دارد، سمندی که ایران خودرو رویای فروش آن را به قیمت نزدیک 50 میلیون تومان دارد!

به گزارش رسانه های مختلف، «شورای رقابت یکسان بودن گیربکس، موتور، شاسی دو خودروی دنا و سورن همچنین تفاوت در37 قطعه ای خودروی دنا را برای اگاهی مردم منتشر کرد» که با رسم شکل در ادامه می آید و قضاوت در خصوص دنا و سمند و تفاوت آن ها را به مخاطبان می سپارد.

1 - داشبورد لوکس به همراه مالی مدیا
2 - صندلی هشت حرکته برقی
3 - چراغ های جلو
4 - بخاری و تهویه مطبوع اتوماتیک
5 - سیستم کنترل رادیو پخش
6 - مجموعه کیسه هوای راننده
7 - چراغ مه شکن روی سپر عقب
8 - شیشه بالابر برقی در های جلو
9 - شیشه بالابر برقی درهای عقب
10 - درهای عقب
11 - درهای جلو
12 آیینه های برقی جانبی به همراه چراغ راهنما
13 - رو دری های جلو و عقب
14 - مجموعه درب موتور
15 - مجموعه درب صندوق عقب
16 - سپرهای عقب و جلو
17 - شیشه دو لای سبز عقب
18 - گلگیرهای عقب و جلو
19 - هندزفری
20 - مجموعه قفل های سوئیچی
21 - موکت های کفپوش داخل
22 - آژیر و سیستم هشدار دهنده صوتی
23 - جک گازی درب صندوق عقب
24 - مجموعه کنسول عقب
25 - کاور لولای صندوق عقب
26 - آنتن جی پی اس دار
27 - قفل درب موتور
28 - قفل های درب جانبی
29 - قفل درب صندوق
30 - سینی فن
31 - سنسور دنده عقب
32 - موکت صندوق عقب
33 - دستگیرهای خارجی
34 - رودری های چپ و راست
35 - کیسه هوای شاگرد
36 - چراغ های عقب
37 - شیشه دو لای سبز جلو

این ها 37 تفاوت (قطعه ارتقا یافته) اعلام شده سمند دنا نسبت به سمند سورن است که در تصاویر زیر با رسم شکل نشان داده شده است.

Dena01 Dena02
Soren4 Siren3
Dena1 Dena2
Soren1

 کاتالوگ خودرو دنا (برای ابعاد بزرگ روی تصویر کلیک کنید) :

IKCO DENA Catalog

 منابع :
-ویکیپدیا
- عصرایران
-خودرو.net
- پدال

دیدگاه‌ها  

+28 #1 هادی 1395-04-03 17:07
انسان چقدر میتواند نسبت به موتور بی اطلاع باشد که موتور جوش آورده را بلافاصله خاموش!!!! و روی آن آب یخ بریزد!!!!
و در نهایت افتخار برای ملتی تعریف کند!!!!
نقل قول کردن
+4 #2 منم 1395-04-22 15:58
به نقل از هادی:
انسان چقدر میتواند نسبت به موتور بی اطلاع باشد که موتور جوش آورده را بلافاصله خاموش!!!! و روی آن آب یخ بریزد!!!!
و در نهایت افتخار برای ملتی تعریف کند!!!!


دمت گرم . خیلی خوب گفتی.
نقل قول کردن
+9 #3 علیرضا 1395-04-22 18:11
والا من یکسال هست دارم
توی اوج گرمای تابستان کولر گرفتم ، توی ترافیک، آمپر از وسط بالاتر نرفت
من که راضی ام فعلا
نقل قول کردن
-2 #4 فرشاد 1395-05-05 04:34
سلام
سیستم صوتی دنای من وقتی داره آهنگیو میخونه صداش نمیاد علتش چیه. ممنون میشم دوستان راهنمایی کنند
نقل قول کردن
+3 #5 میلاد 1395-05-22 19:52
من از سال 94 تحویل گرفتم از اون روز فقط روغنشو عوض کردم خیلی راضیم ازش قربونش برم واقعا ماشینه جالبیه
نقل قول کردن
+1 #6 محسن 1395-05-24 17:34
سلام من خودرو دنا گرفتم چند روزی هستکه چراغ سقفش تو حرکت چشمک میزنه خاموش نمیشه چکارش کنم
نقل قول کردن
+5 #7 اشی 1395-06-01 02:31
این که روشن کردی بعد از چند دقیقه و أمپر بالا بود باید میذاشتی فن کار کنه تا آمپر بیاد پایین مهندس!
با این کارت که آب یخ ریختی روی کاپوت فقط رنگ ماشینتو خراب کردی !
نقل قول کردن
+2 #8 ناشناس 1395-06-05 01:53
با عرض سلام و احترام خدمت همه دوستان
یه دنای 93 می خوام بگیرم ولی سایتا رو که گشتم 3 تا مشکل که زیاد بهش اشاره شده بود رو دیدم
1- قاطی کردن سیستم برقی
2- گرم کردن زیاد موتور
3- صدای زیاد موتور در دور موتوری خاص
اگر دوستان لطف کنند بنده رو کامل راهنمایی بفرمایند چون من مرتب با این ماشی توی جاده می خوام برم و اتفاقا منطقه گرمسیر هم هستم
سپاسگزارم
نقل قول کردن
-2 #9 يعقوب 1395-06-06 19:28
لطفا راهنمايي كنيد بين دنا وال90 كدام را انتخاب كنم
نقل قول کردن
0 #10 ali.naderi 1395-06-08 13:51
سلان لطفا منو راهنمایی کنید انهای که از این خودرو در حال حاضر استفائه میکنن چه جور ماشینیه
نقل قول کردن
0 #11 حسین 1395-06-10 12:42
سلام. در مورد دنا ی سوال داشتم.
ابعاد دنا توی سایت ایران خودرو از پرشیا ال ایکس بزرگتره، ولی بنظر من در واقعیت اینطور نیست.
بنظر دوستان کدوم ماشین در واقعیت ابعاد بزرگتری داره؟!
نقل قول کردن
0 #12 محمد 1395-06-27 09:56
سلام
ابعاد با در نظر گرفتن آینه بغل تو سایت اومده. اگر به نقشه کاتالوگ دقت کنید آینه بغل ها در نظر گرفته شده اند که کار عجیبی بوده به نظرم. به نظر من هم به نسبت قیمت ماشین خوبیه ولیصبر کنید توربو دارش را بخرید که سانروف هم داره و تا آخر سال میاد. (احتمالا اتوماتیکه)
نقل قول کردن
0 #13 parsa 1395-06-31 14:44
سلام.بین 206تیپ2وپارس و دنا کدوم انتخاب کنم؟؟
نقل قول کردن
0 #14 احمد 1395-08-12 11:03
به نقل از هادی:
انسان چقدر میتواند نسبت به موتور بی اطلاع باشد که موتور جوش آورده را بلافاصله خاموش!!!! و روی آن آب یخ بریزد!!!!
و در نهایت افتخار برای ملتی تعریف کند!!!!

دوست عزیز اینکه موتور خودرو را بعد از جوش اوردن خامش نمیکردند مربوط به چند دهه گذشته بوده است برای ماشینی مثل پیکان- خاموش کردن موتور داغ ایرادی ندارد - البته اگر بشود موتور روشن را با اب خنک کرد خیلی بهتر است در غیر اینصورت باید موتور خاموش شود و کاپوت باز شود تا خنک شود. بنده کارشناس ایرانخودرو هستم .
نقل قول کردن
+3 #15 علی 1395-09-20 13:45
به نقل از احمد:
دوست عزیز اینکه موتور خودرو را بعد از جوش اوردن خامش نمیکردند مربوط به چند دهه گذشته بوده است برای ماشینی مثل پیکان- خاموش کردن موتور داغ ایرادی ندارد - البته اگر بشود موتور روشن را با اب خنک کرد خیلی بهتر است در غیر اینصورت باید موتور خاموش شود و کاپوت باز شود تا خنک شود. بنده کارشناس ایرانخودرو هستم .

وقتی شما کارشناس ایرانخودرو باشی معلومه که چه وضعی پیدا کرده اون کارخونه بیچاره
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


جستجو در کارگیک

مطالب فنی و آموزشی مرتبط

آخرین مطالب فنی و آموزشی

آخرین اخبار و تازه های حوزه خودرو

https://trustseal.enamad.ir/logo.aspx?id=11663&p=lznblznbkzoekzoevjym logo-samandehi انجمن صنفی کسب و کار اینترنتی

هرگونه استفاده و بازنشر علمی و آموزشی از کارگیک آزاد است و ذکر منبع انتخاب شماست.
اطلاعات و آموزش های منتشر شده باید توسط متخصص بررسی و انجام شوند و جنبه کمک آموزشی دارند.کارگیک مسئولیتی در خصوص اطلاعات منتشر شده و عواقب ناشی از آن ها ندارد.