CarGeek Logo
CarGeek Logo

مقایسه ارزش خودرو کارکرده : پژو پارس معمولی و کیا ریو

4 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 4.00 (20 رای)

بخصوص با توجه به اینکه مقایسه بین خودروهای کارکرده است ، پژو پارس با توجه به  مشترکات بسیار زیاد با 405 و سمند ، تیراژ بسیار بالاتر تولید قطعات اصلی ، ادامه تولید تا سال ها بعد ، یافت شدن تقریباً تمامی قطعات در اکثر قطعه فروشی های سراسر کشور ، آشنایی و تجربه اکثر مکانیکی ها در خصوص بخش های مختلف و قیمت پائین تر قطعات یدکی ، بعنوان خودرو کارکرده ریسک کمتر و ارزش خرید بیشتری دارد.

Pars vs Rio

مقدمه مقایسه پژو پارس و کیا ریو :

برای افرادی که جهت خرید خودرو بودجه‌ی حدود 25 میلیون تومان در نظر گرفته‌اند و در عین حال توقعشان از اتومبیل چیزی بالاتر از پراید، ام وی ام 110 یا تیبا صندوقدار است، چاره‌ای جز پذیرش ریسک بیشتر و خرید اتومبیل دست دوم باقی نمی‌ماند. از خودروهای کارکرده خیلی قدیمی که بگذریم، دست دوم‌های 5 و 6 ساله‌ی سالم زیادی با همین بودجه قابل خریداریست که از آن جمله می‌توان به سمند، رانا، پژو 206، کیا ریو، تندر90 و پژو پارس اشاره کرد.
اینکه خرید خودروی صفر بهتر است یا دست دوم و در میان این همه اتومبیل کارکرده کدامیک ارزش بیشتری برای خرید دارد بحث مفصلی است که در یک مقاله کوتاه نمی‌گنجد اما امروز قصد داریم به بررسی کلی و مقایسه دو رقیب قیمتی یعنی کیا ریو و پژو پارس در میان دست دوم‌های سالم بازار (با حدود قیمت 25 میلیون تومان) بپردازیم تا مشخص شود کدامیک برنده‌ی رقابت خواهد بود و یا حداقل کدامیک برای چه سلیقه و نیازی مناسب‌تر می‌باشد. به این امید که سوالات افرادی که بین خرید این دو تردید دارند، پاسخ داده شود.

نگاه کلی به پارس و ریو :

پژو پارس (که در ابتدا با نام پرشیا به بازار ارائه شد و هنوز هم در بین نیمی از مردم با همین نام خطاب می‌شود)، حاصل فیس‌لیفت موفق پژو 405 بود که در زمان خود با قیمتی بسیار بالا توسط ایران خودرو ارائه و یکی از لوکس‌ترین اتومبیل‌های ایرانی لقب گرفت! البته در آن سال‌ها محدودیت بازار داخلی بسیار بیش از زمان حال بود و پس از مدت کوتاهی با ورود اتومبیل‌هایی نظیر سیتروئن زانتیا و نیسان ماکسیما، پژو پارس از یک خودروی لوکس به اتومبیلی معمولی تنزل درجه پیدا کرد ولی همچنان به لطف طراحی مناسب و کیفیتی که گفته می‌شد کمی از 405 های وطنی بالاتر است، توانست جایگاهش را در میان مردم حفظ کرده و حتی همین امروز برخی افراد، خرید نمونه‌ی صفر کیلومتر آن را به رقبای مختلف از جمله چینی‌های پر زرق و برق بازار ترجیح می‌دهند.
در سمت دیگر میدان کیا ریو قرار گرفته. اتومبیلی از یک کمپانی خوشنام کره‌ای که توسط سایپا با هدف پر کردن فضای خالی بین پراید و زانتیا قدم به بازار تشنه‌ی ایران گذاشت اما علیرغم جایگاه مناسبی که در میان مردم برای خود دست و پا کرده بود، در سال 91 از خط تولید خارج شد و اکنون مدل‌های جدید آن (که البته هیچ شباهتی با محصول قدیمی مونتاژ ایران ندارند) بصورت وارداتی و البته با قیمتی بسیار بیشتر از ریو سایپا به فروش می‌رسند و طرفداران مدل قدیمی چاره‌ای جز خرید نمونه‌های دست دوم این محصول نخواهند داشت.

مقایسه طراحی ظاهری پژو پارس و کیا ریو :

بدنه پارس با یک فیس‌لیفت هوشمندانه روی اتاق پژو 405 بوجود آمد. تغییر چهره‌ای موفق که خودرو پیر فرانسوی را از حالت خشک و ساده‌ی قبلی خارج و در حرکتی رو به جلو آن را به چهره محصول جذاب‌تر پژو، یعنی 406 نزدیک نمود.

البته جذابیت این طرح بیشتر مربوط به همان سال‌ها می‌شد و در حال حاضر که چشمانمان به طراحی سیال و چشم نواز خودروهای امروزی عادت کرده بدنه پارس شکل کاملاً معمولی به خود گرفته است ضمن اینکه تولید زیاد و حضور طولانی مدت این محصول در کشومان موجب شده با چهره‌ای تکراری مواجه باشیم. هرچند باید اعتراف کرد هنوز هم در مقابل برخی رقبا (به عنوان مثال تندر90، سمند سورن و یا ام‌وی‌ام 530) در زیبایی حرف هایی برای گفتن دارد.

حالا نگاهی به خودروی رقیب یعنی ریو می‌اندازیم. در اوایل ارائه این محصول کمی طول کشید تا مردم با طراحی متفاوت این اتومبیل کوچک شهری کنار بیایند. در واقع وقتی به بدنه ریو نگاه می‌کنیم نه میتوان از کلمه‌ی زیبا و چشم‌نواز استفاده کرد و نه آن را زشت و بدترکیب دانست! طراحی خاص درب موتور و صندوق عقب در کنار چراغ‌هایی که تا بالای کاپوت کشیده شده‌اند برای مردمی که سال‌ها به طرح‌های ساده اما روتین عادت کرده بودند کمی غیر عادی به نظر می‌رسید.

ضمن اینکه این طراحی در جایی ما بین محافظه‌کاری و طرح‌های آینده نگرانه بلاتکلیف است و در نتیجه چهره‌اش نه ساده و سنگین از آب درآمده و نه مدرن و هیجان‌انگیز! البته پس از گذشت مدتی، وقتی به طراحی خاص بدنه ریو عادت کردید جنبه‌های مثبت آن هم قابل رویت می‌شوند. به عنوان مثال طراحی کلیه قسمت‌های بدنه این اتومبیل کره‌ای با یکدیگر هماهنگی مناسبی دارند و یا حداقل نسبت به برادرش هیوندای ورنا چهره‌ای جوان پسندانه‌تر به نمایش گذاشته است. در هر صورت با اینکه این خودروی کوچک آسیایی از نظر طراحی نمره‌ی قبولی را با توجه به سن و سال و قیمتش بدست می‌آورد ولی به طور کلی نمی‌توان امتیاز خیلی بالایی از این حیث به ریو داد.

در مقایسه با پارس باید گفت که هرچند بحث زیبایی تا حد زیادی سلیقه‌ای است و کیا ریو بدلیل تعداد کمتر در خیابان‌ها کمی خاص‌تر به نظر می‌رسد اما در حالت کلی امتیاز برتر در طراحی نصیب پژو پارس خواهد شد. چراغ‌های کشیده، سپرها و جلو پنجره اسپرت با ظاهری خشمگین‌تر و با ابهت بیشتر نسبت به ریو که با چراغ‌های نیم دایره و دهانی نیمه باز چهره‌ای با مزه اما کم جذبه را به بیننده القا می‌کند از جمله دلایل ما برای دادن این برتری به گربه سان ایرانی/فرانسوی بود.

Pars Rio comparison

مقایسه طراحی داخلی پژو پارس و کیا ریو :

با دیدن تغییرات ظاهری مناسب در پارس توقع می‌رود با ورود به کابین هم با یک حرکت رو به جلو نسبت به 405 روبرو شویم ولی در واقع به غیر از استفاده از طرح چوب در برخی قسمت‌ها و فرمان چهار شاخه و چند مورد جزئی دیگر، تفاوت محسوسی با داشبود قدیمی محصول ارزان قیمت ایران خودرو یعنی 405 (و یا حتی پژو RD و روا) به چشم نمی‌آید و این مسئله برای شخصی که مبلغی بسیار بیشتر پرداخت کرده تا خودرویی از همه نظر بهتر دریافت کند کمی ناراحت کننده به نظر می‌رسد. در حقیقت طرح این کابین به چند دهه قبل باز می‌گردد و فضایی کاملاً قدیمی را برای سرنشینان تداعی می‌کند.

Pars Rioinside 1

درست است که داشبورد پارس حرف چندانی برای گفتن نداشت اما رقیبش هم نتوانست از این فرصت بدست آمده برای رسیدن به برتری استفاده کند چرا که ریو نیز از این حیث وضعیت مطلوبی ندارد. با وارد شدن به داخل کابین ریو با داشبوردی ساخته شده از پلاستیک خشک روبرو می‌شویم که نه تنها با کیفیت به نظر نمی‌رسد بلکه در طراحی آن نیز هیچ خلاقیتی بکار نرفته است. طراح با خطوط بسیار ساده و بدور از هر گونه هیجانی صرفاً ادوات را سر جای خود قرار داده تا حاصل کار چیزی جز یک داشبورد ساده (و البته کاربردی) نباشد.

Pars Rio inside11

از نظر طراحی داخلی هرچند داشبود قدیمی پارس چندان چنگی به دل نمیزد و برتری زیادی نسبت به ریو نداشت اما استفاده از متریال نرم‌تر و با کیفت‌تر باعث شد در این مورد هم برتری را به محصول ایران خودرو دهیم تا ریو فعلاً دست خالی بماند.

(نکته: با توجه به اینکه پژو پارس دست دوم هم قیمت با کیا ریو در مدل‌های با داشبود قدیمی موجود است بررسی داشبورد جدید پارس را به فرصتی دیگر موکول مینماییم.)
خوب تا همین جای کار نتیجه بررسی 2 هیچ به نفع پارس شده! اما هنوز رقابت به پایان نرسیده و فرصت زیادی برای خودنمایی ریو باقیست.

مقایسه موتور و توانایی های حرکتی پژو پارس و کیا ریو :

پژو پارس مورد تست از نوع معمولی با موتور XU7 با حجم 1761 سی‌سی و 8 سوپاپ است که توان تولید 100 اسب‌بخار قدرت در دور موتور 6000 و 153 نیوتن‌متر گشتاور در دور موتور 3000 را دارد. اما در سمت دیگر کیا ریو با موتور کوچکتر 1493 سی‌سی ولی با 16 سوپاپ قرار گرفته که 97 اسب بخار قدرت در دور 5500 و 135 نیوتن‌متر گشتاور در دور 4500 را در اختیار راننده قرار می‌دهد. ضمناً هر دو خودرو دارای گیرباکس دنده‌ای 5 سرعته (6 دنده) هستند.

در واقع با این اعداد و ارقام، اعلام برنده‌ی قطعی کمی دشوار است. چراکه حجم بالاتر موتور پارس در مقابل 8 سوپاپ بیشتر ریو و گشتاور بالاتر پژو نیز در برابر وزن سبک‌تر کیا به چالش کشیده می‌شود تا با در نظر گرفتن سایر متغیرها از جمله ضرایب گیرباکس متفاوت، رقابتی نزدیک بین این دو اتومبیل بوجود آید.

با توجه به دست دوم بودن خودروهای مورد تست و اینکه بدون دستگاه داینو نمی‌توانیم بفهمیم هر کدام در این سال‌ها چند اسب را بنا بدلایل مختلف (از جمله نگهداری نامناسب) فراری داده‌‌اند به اعداد اعلامی توسط کارخانه بسنده می‌کنیم.

شتاب اعلامی کارخانه برای رسیدن به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت با پژو پارس 11 ثانیه (برخی منابع 11.5) و برای ریو 11.3 ثانیه (برخی منابع 12) بیان شده که در کنار حداکثر سرعت 190 پارس و 175 ریو از برتری نسبی نماینده ایران خودرو حکایت دارد هرچند بعید به نظر می‌رسد که کسی بدلیل چند دهم ثانیه شتاب ضعیف‌تر از خرید اتومبیل مورد علاقه خود پشیمان شود.

مقایسه استهلاک پژو پارس و کیا ریو :

همه‌ی ما جمله‌ی معروف "اتومبیل من خوب یا بد درآمده" را شنیده‌ایم! جمله آشنایی که تنها بیانگر یک نکته است: "کیفیت متغیر، در محصولات تولید/مونتاژ شده در داخل کشور" شخصاً افرادی را می‌شناسم که در مدت چند سال استفاده از پژو پارس زحمتی جز تعویض قطعات مصرفی نداشته‌اند و برخی دیگر از همان سال اول از کیفیت پایین و خرابی‌های پژو پارس خود شکایت می‌کردند! این قضیه در مورد کیا ریو مونتاژ ایران هم تا حدودی وجود دارد اما به نظر می‌رسد برخلاف کیفیت ظاهری پایین ریو که در بخش طراحی داخلی به آن اشاره کردیم در مورد ماندگاری و کم استهلاکی اتومبیل، کیا به لطف استفاده از درصد بیشتری از قطعات وارداتی، با ثبات بیشتر در کیفیت، عملکرد قابل قبول‌تری داشته است. در سوالی که از تعدادی از دارندگان ریو و پارس پرسیده شد هم به نظر می‌آید خودرو ریو کم استهلاک‌تر از پارس بوده و درصد بیشتری از مشتریان خود را از این بابت راضی نگه داشته است. حتی بسیاری معتقدند بهترین برگ برنده کیا ریو مثل هیوندای ورنا در کم استهلاکی و کم آزاری این خودرو است (هرچند لازم است اشاره کنیم که با توجه به کوچک بودن جامعه آماری در نظر گرفته شده نمی‌توان با اطمینان صد در صد در این مورد نظر داد).

مقایسه مصرف سوخت پژو پارس و کیا ریو :

در دوران بنزین 100 تومانی، کم مصرف بودن یک خودرو معیار چندان مهمی برای انتخاب به حساب نمی‌آمد ولی در حال حاضر که هر لیتر بنزین معمولی قیمتی برابر 1000 تومان دارد، این مورد (بخصوص برای طبقه متوسط به پایین) به یک فاکتور اساسی در هنگام انتخاب اتومبیل بدل شده. هر چند مشخص است که از این حیث ریو شرایط بهتری خواهد داشت اما اجازه بدهید ببینیم این برتری تا چه اندازه‌ای محسوس است.

در شرایطی که خودرو کیا ریو با موتور کوچک تر و 16 سوپاپ به ازای هر صد کیلومتر پیمایش مسیر در سیکل ترکیبی به حدود 7 لیتر سوخت نیاز دارد، خودروی پارس با مصرفی در حدود 9.1 لیتر در صد کیلومتر (برخی منابع 9.5 لیتر) خودرویی کاملاً پر مصرف به نظر می‌رسد (البته ناگفته نماند که در مدل TU5 و یا موتور XU7/L4 که روی پارس ELX استفاده شده، مصرف پایین‌تر و کمی به ریو نزدیک می‌شود).

با توجه به توضیحات بالا و با یک محاسبه‌ی سرانگشتی برای فردی که ماهانه 2 هزار کیلومتر از خودرو استفاده می‌کند انتخاب ریو نسبت به پارس XU7 صرفه جویی سالانه حدود 500 هزار تومان در پی خواهد داشت که مبلغ قابل توجهی است!

مقایسه امکانات رفاهی پژو پارس و کیا ریو :

هر دو اتومبیل با داشتن امکانات ابتدایی مثل فرمان هیدرولیک، تهویه مطبوع دستی، شیشه بالابرهای برقی برای همه‌ی درب‌ها، قفل مرکزی و مواردی از این قبیل خودروهای مجهزی به نظر نمی‌رسند اما پژو پارس با داشتن چند آپشن اضافه مثل مه‌شکن جلو، دماسنج، آیینه‌های جانبی برقی، زیرآرنجی عقب و ... کمی خود را بالاتر از ریو قرار داده است.

(البته ریو در مدل‌هایی مجهز به گیرباکس اتوماتیک، ایربگ راننده و یا ترمز ضد قفل (ABS) هم در بازار یافت می‌شود و همچنین پارس نیز در انواع مدل‌های تکامل یافته‌تر با امکانات بهتر مثل ایربگ و ABS و گیرباکس اتومات و ... در بازار موجود است که با قیمت کمی بیشتر می‌توانند انتخاب‌های کامل‌تری، نسبت به مهمانان امروز ما باشند)

مقایسه تجربه رانندگی بین پژو پارس و کیا ریو :

با وجود اینکه معمولاً خودروسازان کره‌ای به نداشتن حس لذت رانندگی پشت فرمان متهم می‌شوند کیا ریو نسبت به کلاس و رده‌ی قیمتی‌اش شما را ناامید نخواهد کرد. فرمان نرم و خوش دست در کنار موتوری سر حال و واکنش پدال گاز مناسب شرایط را برای یک رانندگی لذت بخش فراهم نموده. در شروع حرکت دنده‌های یک و دو گیرباکس به سرعت پر شده و از شما دنده‌ی سبک‌تری طلب می‌کنند. شتابگیری در سرعت‌های بالای 100 هم نسبت به موتور 1.5 لیتری و توقعی که از این انجین کوچک و کم مصرف میرود قابل قبول است. صندلی‌های کیا کمی سفت هستند اما با این حال سرنشینان جلویی حس نسبتاً راحتی خواهند داشت. بدنه‌ی جمع و جور ریو باعث می‌شود در خیابان‌های شلوغ تسلط کافی بر ابعاد خودرو داشته باشید و عبور از میان ماشین‌ها (که البته خودروبانک این کار را توصیه نمیکند!) و یا جا کردن ماشین در فضاهای کوچک پارک با این کره‌ای کم ادعا آسان به نظر می‌رسد.

البته در کنار این نکات مثبت مشکلاتی هم هست! مثلاً صدای موتور با افزایش دور به شدت به داخل کابین نفوذ می‌کند، فضای سرنشینان عقب چندان تعریفی ندارد و سیستم تعلیق نیز هرچند در دست اندازهای کوچک عملکرد قابل قبولی دارند اما در مواجهه با سرعت گیرهای بزرگ یا چاله‌های کمی عمیق‌تر ضربات را به سرنشینان منتقل می‌کنند. باتوجه به وزن بیش از یک تن و ارتفاع کم ریو توقع داریم در سرعت‌های بالا حس آرامش در پشت فرمان حفظ شود اما حس سبکی این خودرو در سرعت‌های زیاد کمی بیش از انتظار ما بود. ضمناً عملکرد ترمزها هم حداقل در نمونه‌ی مورد تست که فاقد سیستم ABS است کاملاً متوسط ارزیابی شد. شاید یکی از نکات منفی ریو مونتاژ شده در کشور استفاده از رینگ‌های 13 اینچی است که برای این خودرو کمی کوچک به نظر می‌رسد و می‌توان با هزینه‌ی نه چندان زیاد و تعویض با سایز 14 (که استاندارد این خودرو هم همین سایز است) به بهبود سواری و کاهش برخی مشکلات اشاره شده، کمک کرد.

اما پژو پارس سواری متفاوتی با ریو دارد. البته برای فردی که قبلاً با پژو 405 رانندگی کرده و اکنون برای اولین بار پشت فرمان محصول گران‌قیمت‌تر ایران خودرو می‌نشیند تجربه‌ی چندان جدیدی در کیفیت سواری اتفاق نخواهد افتاد! اما در مقایسه با ریو فضای کابین در پارس کمی راحت‌تر است، سرنشینان عقب فضای پای بیشتری در اختیار دارند و علیرغم توانایی‌های حرکتی تقریباً مشابه بدلیل نفوذ کمتر صدای موتور (که البته خیلی هم رضایت بخش نیست اما نسبت به ریو شرایط کمی بهتری دارد) آرامش بیشتری در داخل پژو پارس برقراراست. فرمان اتومبیل کمی سفت‌تر از ریو است اما حس امنیت و پایداری بیشتری در سرعت‌های بالا در این اتومبیل احساس می‌شود و عملکرد سیستم تعلیق و ترمزها نسبتاً مناسب است هرچند که باز هم با حالت ایده‌آل فاصله دارد. ظرفیت باک پارس 70 لیتر می‌باشد که 25 لیتر از ریو بالاتر است اما بیشتر این برتری حجمی صرف اشتهای زیاد موتور قدیمی پژو خواهد شد هرچند با این وجود همچنان مسافت بیشتری را با یک بار سوختگیری (بخصوص در سفرها) خواهد پیمود.

در مورد ابعاد همانطورکه با یک نگاه هم می‌توان تشخیص داد پژو کمی بزرگتر است و اگر بخواهیم دقیق‌تر بیان کنیم طول، عرض و ارتفاع پارس به ترتیب 4498، 1704، 1410 میلیمتر و برای کیا ریو 4240، 1680، 1420 میلیمتر می‌باشد.

نتیجه گیری مقایسه بین پژو پارس و کیا ریو :

حتی با بررسی کلیه جوانب هم نمی‌توان یکی از این دو خوردو را برنده‌ی قطعی این مقایسه دانست. چراکه سلایق متفاوت و ضریب اهمیت هر قسمت از اتومبیل برای افراد مختلف متفاوت است. مثلاً ممکن است ضریب اهمیت کم مصرف بودن برای فردی بسیار مهم‌تر از جاداری اتاق باشد و یا برعکس.

اما در شرایط مساوی و در نظر گرفتن سلیقه‌ی عمومی باید بگوییم پژو پارس با اختلاف کمی برنده‌ی این رقابت شد. در حقیقت خودرو کیا ریو دنده‌ای در زمان تولید رقیب قیمتی پژو 405 بود که هر دو قیمتی پایین‌تر از پارس داشتند و ریو هم می‌توانست از نظر طراحی و امکانات حرف‌های بیشتری در مقابل این رقیب داشته باشد، اما بعد از خروج ریو از خط تولید و کمیاب شدن نمونه‌های مدل بالا، محصول محبوب سایپا با افزایش قیمت در نمونه‌های دست دوم مواجه شده و گریزی به رده‌ی قیمتی پژو پارس زده است. درنتیجه علیرغم تمام نکات مثبت و قابل احترام ریو، در برخی موارد مثل آپشن و زیبایی در رقابت با پارس کمی جا می‌ماند؛ هرچند که به هیچ عنوان نمی‌توان آن را رقیبی از پیش بازنده دانست.

اگر از یک زاویه دیگر به مقایسه بنگریم می‌توان گفت ریو با موتور کم مصرف و ماندگاری بالای قطعات در کنار ابعاد کوچک‌تر و درنتیجه قدرت مانور بالا در شهرهای شلوغ، برای خانواده‌های کم جمعیت که بیشتر استفاده‌ی درون شهری دارند خودروی مناسب‌تری است اما برای خانواده‌های پر جمعیت‌تر و افرادی که بیشتر اهل مسافرت با خودروی شخصی هستند و یا خریدارانی که به چند آپشن و یا زیبایی اهمیت بیشتری می‌دهند، پارس می‌تواند انتخاب بهتری باشد.

دیدگاه‌ها  

+6 #1 علی 1394-04-27 14:14
حالا چون ریو 16 سوپاپه که نباید با خودرو یه کلاس بالاتر مقایسه بشه.
نقل قول کردن
+16 #2 لیلا 1394-04-27 14:16
ریو خیلی شیک تر و بهتره 8)
نقل قول کردن
-11 #3 محمدرضا 1394-04-27 14:17
به نقل از لیلا:
ریو خیلی شیک تر و بهتره 8)

دخترونست دیگه ;-)
نقل قول کردن
+11 #4 قلی 1394-04-27 17:10
ریو ماشین کم دردسرتری هست
نقل قول کردن
+6 #5 مسعود 1394-04-27 19:05
اتفاقاً ریو اگر بخرج بیفته آدم به ... خوردن میندازه.
نقل قول کردن
+9 #6 نیما 1394-04-27 23:58
پژو پارس به خاطر همین تیراژ زیادشه که قیمتش با ریو یکیه اونم تازه معمولی مدل پائینش.مقایسه باربطی نیست ، ریو ABS هم نداره حتی،جز پروژکتور و نمد زیر کاپوتو اینجور تزئینات چیز دیگه ای هم نمی شه بهش اضافه کرد.
ولی پژو پارس یه دنیا جای کار داره.بعد ریو کلاس B هست ، پژو پارس کلاس D.آخه مقایسه باید بین 2 تا چیز مشابه باشه.
نقل قول کردن
-1 #7 بابک 1394-05-29 09:03
فقط پژو پارس
نقل قول کردن
+10 #8 Omid 1394-08-22 12:23
مقایسه این دو خودرو اصلن منطقی نیس ولی در کل و نمیشه قطعی گفت کدوم سره هرکدوم مزیت و معایبی دارن .ریو خودرویی بروزتره درسته داشبورد شیکی نداره ولی فضای بیشتری واسه قراردهی وسایل فردی درضمن تهویه مطبوعش هم بهتر از پارسه و بوی بد مخصوص پژو هنگام استفاده از تهویه رو نداره سیستم صوتی فابریک ریو برتری داره و تو ولومای بالا صدای صاف و بدون خش داره واز نظر ایمنی و استاندارد روز ریو خودروی 7تولیدات داخلیه وپارس 19 .بدنه ریو دارای قسمت های دوبله شده بیشتری نسبت ب پژو هست .حین رانندگی وشتابگیری وسرعت های بالا ی سرو گردن از پارس بالاتره .و موتور پژو خیلی زود تعمیر میاد مخصوصن سرسیلندر و..... خیلی برتری های دیگه
نقل قول کردن
0 #9 رضا 1394-08-22 15:52
به نقل از Omid:
مقایسه این دو خودرو اصلن منطقی نیس ولی در کل و نمیشه قطعی گفت کدوم سره هرکدوم مزیت و معایبی دارن .ریو خودرویی بروزتره درسته داشبورد شیکی نداره ولی فضای بیشتری واسه قراردهی وسایل فردی درضمن تهویه مطبوعش هم بهتر از پارسه و بوی بد مخصوص پژو هنگام استفاده از تهویه رو نداره سیستم صوتی فابریک ریو برتری داره و تو ولومای بالا صدای صاف و بدون خش داره واز نظر ایمنی و استاندارد روز ریو خودروی 7تولیدات داخلیه وپارس 19 .بدنه ریو دارای قسمت های دوبله شده بیشتری نسبت ب پژو هست .حین رانندگی وشتابگیری وسرعت های بالا ی سرو گردن از پارس بالاتره .و موتور پژو خیلی زود تعمیر میاد مخصوصن سرسیلندر و..... خیلی برتری های دیگه

داداش شما ظاهراً نمی دونی پژو پارس کدوم ماشینه یه ریو داشتی اومدی تعریف کنی ازش.
نقل قول کردن
+14 #10 علی 1394-09-08 18:37
این مقایسه اصلا درست نیست ریو خودرویی خاص و کاملا از پژو پارس اشغال سر تره خیلی کم مصرف و زیبایش هم از پژو بهتره من هردو شو داشتم پس میتونم بگم کدوم بهتره زیاد خودروی ملی نکنین خودرو های ملی همشون اشغالن شما اول تست کنین بعد مقایسه کنین همین جوری ننویسین و در اخر قالپاق ریو رو هم به پژو پارس نمیدم
نقل قول کردن
+1 #11 مصطفی 1394-09-08 19:07
منم جفتشو داشتم ، پارس کم دردسر تر و جاده رو تره.واسه من پارس خیلی راحت تر بوده.
نقل قول کردن
+6 #12 ابوالفضل 1394-11-18 17:40
من جفتشو داشتم الان هیچکودومو ندارم ولی ریو بهتره موتورش خیلی سگ جونتره لوازم مصرفیم یه بار هزینه میکنی کلی برات کار میکنه ولی لوازمه پژو الان دیگه بی کیفیته و زود خراب میشه
نقل قول کردن
+4 #13 محسن 1394-11-18 21:57
پژو پارس آشغالتر از پرایده
نقل قول کردن
+9 #14 مهدی 1394-11-20 12:06
سلام
من پژو پارس قدیم رو داشتم مشکلی هم باهاش نداشتم یعنی واقعا خرجی واسم نداشت یه تعمیر کلی میکردم بعد دو تا سه سال فقط روغن عوض میکردمو بنزین میزدمو کارای معمولی.
بخاطر علاقه زیادی که به شکل ظاهریه پارس داشتم اون قدیمیه رو فروختم ویدونه مدل93خریدم
یعنی دهنمو داره سرویس میکنه هیچی بدرد نمیخوره
هردوسه ماه یبار تعمیرش میکنم همین دوسه روز پیش تسمه تایمشو عوض کردم
خدا لعنتشون کنه گند زدن تو ماشین
:cry: :cry: :sad: :sad: :cry:
نقل قول کردن
-4 #15 مهدی 1394-11-20 12:08
به نقل از لیلا:
ریو خیلی شیک تر و بهتره 8)

ریو که از نظر ظاهر به گرد پای پارسم نمیرسه از نظر فنی هم با پارسای قدیم شاید برابری داشته باشه
نقل قول کردن
+10 #16 علیرضا 1394-11-25 16:03
ریو حرف نداره...
من دو سال میشه یه مدل 87شو گرفتم..واقعا ارزش خریدشو داره...همین ک ایران نتونست تولیدشو خراب کنه (دستکاری کنه و از خودش تز بده) و زیر نظر کیا تولید شد خودش به کله پارس و ماشینای ایرانی میارزه...
ماشین ایرانی آشغاله...مونتاژ یا چینی خیلی بهتر از ماشینای الان ساخت داخله
نقل قول کردن
+6 #17 سعید 1394-11-28 09:56
بدون تعصب برای کسی که راننده خوبی باشه مطمینا ریو بهتره ولی با تفاوت کمتری نسبت به پارس
نقل قول کردن
-2 #18 محمود 1394-11-28 10:24
به نقل از سعید:
بدون تعصب برای کسی که راننده خوبی باشه مطمینا ریو بهتره ولی با تفاوت کمتری نسبت به پارس

چه ربطی داره؟
هندلینگیش بهتره؟
شتاب و کشش بهتری داری؟
دیگه هیچی پیدا نکردی؟
خوب شد بدون تعصب گفتی. :D
نقل قول کردن
0 #19 امیر 1394-11-28 15:52
از لحاظ زیبایی کاملا سلیقه ایی هست من خودم پارس رو پارس رو ترجیح میدم
فرمانپذیری پارس بهتره
تزيینات داخل ریو حرفی برای گفتن نداره
در مجموع ریو باید بوق بزنه
نقل قول کردن
+6 #20 مهدی 1394-11-30 13:20
ریو یک ماشین کم مصرف و کم خرج و زیباییه و بهتر از پژو 405 و پارس و سمنده چون سه اتومبیل قید شده پرهزینه و پر مصرف هستند و بعد از چندین سال واقعا دردسرساز میشن به نظر من رقبای ریو تندر90 و 206صندوقدار هستن
نقل قول کردن
+9 #21 محمد 1394-12-04 16:18
سلام من چند تا ماشین داشتم تا الان ولی لذت رانندگی با ریو تو کلاس ماشین های هم قیمتش یه چیز دیگه است موتور هاری داره و شما دوسداری هی بهش گاز بدی شتاب فوق العاده بالاش که با این حجم موتور کم پرتوانه . هیچ هزینه ای هم نداره جز اب و روغن و مزیت های دیگه . البته پژو هم شاید اگر فرانسویش بود خوب بود
نقل قول کردن
+7 #22 شاهین 1394-12-17 10:56
سلام
من درحال حاضر هم پارس 87 دارم و هم ریو 88
روی هیچ کدومشونم تعصب ندارم
بنظر من پارس از نظر سواری برای سرنشینا(بجز راننده) و ظاهر ماشین و فضای صندوق و کابین بهتر از ریو هست
ولی در دیگر موارد من امتیاز رو به ریو میدم
نقل قول کردن
+4 #23 مهرداد 1394-12-18 00:21
به نظر من ریو بهتره پارس آشغاله اینارو هم چرت وپرت گفتین قیافه رو میخوام چیکار ماشین راه بره در ضمن میتونین تست کنین شتاب پارس ۱۳ ثانیه هست نه ۱۱ ثانیه ... و شاید داخل پارس صدای موتور کم بیاد ولی صدای داشتبورد زشت و درهای چرتش گوش کر میکنه
نقل قول کردن
+5 #24 علیرضا 1394-12-23 06:24
من پنج سال پژو پارس صفر داشتم اندازه پنج تا پژو خرجش کردم اخرش هم یه سفر مطمین باهاش نرفتم الان دو ساله ریو دارم حال میکنم خر نشین پژو بخرین تمام درامدتون رو باید خرجش کننین همیشه از کار تون بزنیین کنار مکانیک باشین ما گفتیم خواه پند گیر خواه ملال
نقل قول کردن
-3 #25 مجید 1394-12-23 14:25
به نقل از علیرضا:
من پنج سال پژو پارس صفر داشتم اندازه پنج تا پژو خرجش کردم اخرش هم یه سفر مطمین باهاش نرفتم الان دو ساله ریو دارم حال میکنم خر نشین پژو بخرین تمام درامدتون رو باید خرجش کننین همیشه از کار تون بزنیین کنار مکانیک باشین ما گفتیم خواه پند گیر خواه ملال

خالی بند تو اگر اینقدر پول داشتی که سالی برای یه پژو پارس به اندازه یه پژو پارس خرج کنی که بعدش نمی رفتی ریو بخری :D
آخه چه خرجی کردی که هر سال مثلاً 30 میلیون شده ، تو بگو 3 میلیون ، چه خرجی کردی.
پول کم اوردی مجبور شدی پارستو بدی ریو بگیری داغش به دلت مونده.
نقل قول کردن
+8 #26 رضا 1394-12-23 22:53
دوستان عزیز من 5سالی 206 داشتم و بخاطر سفر در جاده کوهستانی وتیز بودن فرمانش احساس خطر کردم فروختم و بجاش در سال 1386 ریو صفر کیلومتر خریدم 8 ساله این ماشین رو دارم فقط 3 بار باطری عوض کردم با تسمه تایمر و تعویض لنت ترمز جلو و سیرویس روغن و تعویض لاستیک . خدایی پام به تعمیرگاه باز نشده هنوز بخاطر بی ازار بودنش دلم نمیاد بفروشمش.
نقل قول کردن
+5 #27 پروتن سوار 1394-12-24 12:25
پژو پارس اتمبیلی است غیر استاندارد با موتور 405 که هیچ ارتباطی به پارس ندارد چه وزنی وچه در سیستم تعلیق...با اون مصرف بنزینش..
نقل قول کردن
+4 #28 علی 1395-01-18 20:51
قبول کنین موتور پژو آشغالی بیش نیست سمند 82 دارم ۴تا سرسیلندر تعویض کردم خودتونو نبینین تو شهر سردسیر هستین اهواز مدام واشر می سوزونن کف سرسیلندر مدااام خورده میشه قطعات هم افتضاااااح رفته بودم رهگشا ماشین نوووو در اثر سرد گرم شدن موتور بلوک سیلندرش از 1تا 4 ترک خورده بود چرا؟؟؟؟و 206 ها تو اب رفته بودن از هواکشه زیر اب کشیده بود تو موتور یاتاقان و بعد هم شاتون زده بود یعنی موتور سوراااخ شده بود می دونین این فرانسوی ها مست بودن این خودروها رو ساختن اصلا معروف هستن به مشروب خوری این ماشینارم طراحی میکردن شیشه دستشون بوده مست بودن من در مورده موتور ماشین حرف میزنما چون موتور ماشین قلب ماشینه برین تو تعمیرگاه ها ببینین یه کوووه از سرسیلندر های پژو ریخته موتور پراید شرف داره به پژو ...
یه بار ماشینت آبش خالی بشه درجا واشر میزنه پژو خودشو از وقتی خراب کرد که بدنش شد gl bad glx bad gli bad rd bad bad roa bad persia bad slx bad vanet
arisan اتاق رفت زیر سواااال....
نقل قول کردن
+4 #29 حمید 1395-01-24 17:44
با سلام
بعضی از دوستان طوری در مورد این دو ماشبگین بحث میکنن که انگار طراح یا صاحب شرکتشون بودنِِِ

بنده هم ریو داشتم هم پارس قدیمی هم جدید و ....

از نظر من مقایسه مناسبی نیس
ولی من ریو در عین سادگیش رو ترجیح میدم چونایران اجازه دستکاریشو نداشته
نقل قول کردن
+7 #30 sgh 1395-01-29 20:13
باسلام ریوداشتم بایدبگم ماشینهایی امثال خانواده پژو وسمند وچینی ها لاستیک ریوهم نمیشوند
نقل قول کردن
+7 #31 محمد رضا 1395-02-04 13:19
به نقل از sgh:
باسلام ریوداشتم بایدبگم ماشینهایی امثال خانواده پژو وسمند وچینی ها لاستیک ریوهم نمیشوند

لایک من الان۳ساله ریو دارم تو این سه سال حتی اندازه نوک سوزنم اذیتم نکرده ولی پرشیا با این که خوشگلتره ولی یکم سفته ریو کلا ماشین نرم و راحتیه
نقل قول کردن
+6 #32 مرتضی 1395-02-13 16:02
ریو :-*
نقل قول کردن
+5 #33 حسن 1395-02-16 14:55
سلام خدایش بااین حقوقی ک میگیرم تا ابد نمیتونم یکشو بگیرم ب پیکانم راضی هستم
نقل قول کردن
-3 #34 کیوان 1395-02-23 09:43
به نظر من تو جاده پارس خیلی خیلی خیلی سره
نقل قول کردن
0 #35 مهرداد 1395-02-24 16:02
ول کنید اینارو. فقط 206 تیپ5. اونم نه از نوع ایرانیش. فرانسویش خود عشقه
نقل قول کردن
+4 #36 AmirD 1395-03-02 14:24
در مجموع ریو ماشین نرم تر و جوندار تریه . تنها چیزی که پارس داره فقط جای بیشتر و آپشن بیشتره ولی تو سایر موارد کاملا از ریو عقبتره .
نقل قول کردن
+1 #37 جواد 1395-03-02 15:06
به نقل از AmirD:
در مجموع ریو ماشین نرم تر و جوندار تریه . تنها چیزی که پارس داره فقط جای بیشتر و آپشن بیشتره ولی تو سایر موارد کاملا از ریو عقبتره .

شما پشت پارس نشستی که می گی ریو جوندارتره
نقل قول کردن
+2 #38 حسین 1395-03-03 02:19
دنبال ی ماشین کم خرجم .ک تو جاده هم راحت باشه .و جمع و جورم باشه .اصنم خرج نذاره رودستم .
داداشم پارس داره ولی حس میکنم ی کم بزرگه براتوشهر .ریو چطوره به نظر شما ؟کم خرجه ؟ازهمه مهمتر توجاده راحتی باش یانه ؟
نقل قول کردن
+4 #39 علی 1395-03-03 11:33
سلام
من ریو داشتم پارس هم داشتم. 3 سال ریو دارم مدل 89 آخ هم نگفته دلم نمیاد بفروشمش اما پارس بدبختت میکنه یکسره تعمیرگاه!
همیشه هم توی کورسها برنده بودم با ریو. کلا پارس ماشین لشی هست اما ریو خیلی تیز تر و سرپا تریه. رانندگی جاده اش حرف نداره تو شهری هم معرکه. مصرفش هم نصف پارسه. خیلی ازش راضیم
نقل قول کردن
-1 #40 صادق 1395-03-06 18:06
سلام فقط پارس 92 حرفی نداره من 6ماه است که دارمش خداراشکر فقط بجز مصرف سوخت هیچ خرجی نداشته وچندین سفر هم رفتم اخ نگفته
نقل قول کردن
+4 #41 مرتضی 1395-03-18 10:21
لذت رانندگی - شتاب - کم خرج - مساوی با ریو
نقل قول کردن
+2 #42 مرتضی 1395-03-19 08:54
محصولات ایران خودرو مساوی با پیکان
نقل قول کردن
+5 #43 علیرضا 1395-03-22 17:39
سلام
ریو 85 دارم برای رانندگی داخل شهر فوقالعاده است مثل خرگوش در میره آمپر اب که نگو که اصلا تکون نمیخوره کلا ماشینیه که اصولی ساختن
نقل قول کردن
+3 #44 عباس 1395-03-26 09:14
ریو 85 حرف نداره
نقل قول کردن
+5 #45 رحيم 1395-04-05 06:26
با سلام من ريو نود داشتم فروختمش بقران الان تو خيابون ببينمش حسرت ميخورم كه چرا چننين اشتباهي كردم بابا اينم بگيد كه تو فضايه چهارده متري ماشين يك فرمونه در مياد پارس نداشتم ولي حاضرم قسم بخورم ريو سرترشه اين سايت طابلو هست كه از خودرويه ملي داره دفاع ميكنن بريد نگاه كنيد همين كه تو تمامه مقايسها اول اسم پارسو مياره يعني منظور داره
نقل قول کردن
+4 #46 نیما 1395-04-08 12:38
بنده دو سال پیش یه پرشیا خریدم صفر
روز اول که تحویل گرفتم چراغ چک روشن بود ولی گفتن باید بری گارانتی نشون بدی؛ رفتم دیاگ زدن گفتن سنسور اکسیژن سوخته (ماشین صفر!!) و ما الان نداریم برو 2 ماه دیگه بیا منم رفتم یه سنسور خریدم و بیخیالشون شدم، بعد از سه ماه دیدم گیربکس صداهای عجیب میده رفتم گارانتی ، نمایندگی گفت تو گیربکسش روغن معمولی ریختن به جای روغن گیربکس و گفت حتما کار خودته.
با این تجربه درخشان همون روز پرشیا رو فروختم و رفتم یه ریو 91 abs دار با کارکرد 20000 خریدم و از اون روز تا به حال فقط سوار شدم ....
در مورد شتاب هم واقعا موافق نیستم ، شتاب ریو واقعا قابل مقایسه با پرشیا نیست !
نقل قول کردن
+6 #47 مهدی 1395-04-11 12:22
فقط ریو
نقل قول کردن
+1 #48 lمهدی 1395-04-26 01:43
با سلام من یه ریو صفر کیلومتر مدل 91 دارم ماشین 4 سال خوابیده فکر کنم باتری ایش هم خراب شده تا الان هر کی خواست میفروشم بهش
نقل قول کردن
+3 #49 سینا سویزی 1395-05-13 20:26
سلام من هم ریو دارم هم 405 از نظر امنیت 405 هیچ حرفی برای گفتن نداره یه سپر نیسان به عنوان دیاق سپر پشت او چهره خندان شاستی محکمی داره توی تصادف این بهم ثابت شده دوبل در ریو جدا از اون دوبل در معمولی یه لوله هست مقاومت درو بالا میبره فرمان پذیریش عالی هم فرمون فوق العاده نرمی داره هم ارتفاع کمش توی پیچ اصلا لاینشو از دست نمیده صدای لاستک در نمیاد ولی خانواده پژو ضعیف توی این امر سرعتش بخاطر 16 سوپاپ بودن یکنواخت بالا میره که پژو از 120 به بعد کمی تنبل میشه روشنایی چراغاش با لامپ معمولی عالی صندلی هاش راحت وقتی کسی عقب نشینه چون فضای داخلیش کمه و صدای موتور کمی زیاده ولی کسی مثل من با صدای موتور رانندگی کنه صداش لذت بخش و با سیستم صوتی قابل رفع و استهلاک واقعا کمی داره من 11 ساله دارمش 230.000 تا راه رفته فقظ یکبار گیربکس تعمییر اساسی شده موتور تازه تنبل شده با توجه به سبک رانندگیم که دور 5000 دنده میدم به ماشین برای 11 سال این وضعیت عالیه ولی پژو 140.000 تا کارکرده 2 بار تعمیر موتور شده به نظر من که جفت ماشینارو سوار شدم از نظر فنی برنده بدون شک ریو
نقل قول کردن
+2 #50 حسين 1395-06-27 11:05
ريو حرف نداره هرچي بگم كم گفتم عاليه همه لحاظ
نقل قول کردن
+2 #51 محمد 1395-07-13 13:10
شماریو روبایه ماشین اشغال ایرانی مقایسه میکنید؟؟
حیف نیست؟
سال 89 یه ریوی صفر خریدم هنوز جلو بندیش رو تعمیر نبردم،لنت های عقبش تعویض نشده و.....
نقل قول کردن
0 #52 علی 1395-09-11 03:11
من ک یک ریو 91دارم یک چرخشم عوض نمیکنم با پارس.....مس سگ هار میمونه........دو ریالم خرج اضافه نداشته تا حالا فقط وقتی عوض میکنمش ک صد میلیون بزارم بالاش.......دو تا دور ایرانم رفتم باهاش گشتم.....فقط یک عیب داره اونم اینه که شیشه عقب ک بازه صدای شیپور میاد و بد جور روی اعصابه صداش البته در سرعتهای بالا......
نقل قول کردن
+1 #53 حسین 1395-09-20 16:42
تعریف توسایتا خیلی شنیده بودم ولی باور نمیکردم .دوستم توکاره خریدو فروش بود
گفت ریو فروختم به یکی بیا بریم تحویلش بدیم من پشت فرمون بودم اون یه ربع کاری باهام کرد ک رفتم خریدم بعدش .پارسم داشتم .خییییییلی لشه
نقل قول کردن
0 #54 navid 1395-10-07 12:54
من یه ریو 88 دارم ، با یه پرشیا 88 سواریشو مقایسه کردم ،بدون تعصب میگم که ریو خیلی بهتره
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


جستجو در کارگیک

مطالب فنی و آموزشی مرتبط

آخرین مطالب فنی و آموزشی

آخرین اخبار و تازه های حوزه خودرو

https://trustseal.enamad.ir/logo.aspx?id=11663&p=lznblznbkzoekzoevjym logo-samandehi انجمن صنفی کسب و کار اینترنتی

هرگونه استفاده و بازنشر علمی و آموزشی از کارگیک آزاد است و ذکر منبع انتخاب شماست.
اطلاعات و آموزش های منتشر شده باید توسط متخصص بررسی و انجام شوند و جنبه کمک آموزشی دارند.کارگیک مسئولیتی در خصوص اطلاعات منتشر شده و عواقب ناشی از آن ها ندارد.