کارگیک را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید : aparat logo fa color whitecargeek telegram iconfacebook icon

براساس خودرو جستجو کنید :

براساس مبحث جستجو کنید :

 

جستجو در کارگیک
0
0
0
s2sdefault

نسل جدید تایرهای بدون باد

بیش از یک و نیم قرن از اختراع تایرهای بادی توسط رابرت تامسون اسکاتلندی می گذرد. او از همان ابتدا علاوه بر هوا، پیشنهادهایی مثل اسفنج یا موی دم اسب برای پرکردن داخل تایرها داشت. اما هوا سبکترین و آسانترین راهکاری بود که توسط مصرف کنندگان پذیرفته شد و البته مزایایی مثل جذب عالی ضربات و تکانه ها، وزن پایین و هزینه اندک را نیز باید برای موفقیت هوا نام برد.

terrainarmor1 sm

با این وجود سالهاست که وسوسه حذف تایرهای بادی با تکنولوژی های جدیدتر در ذهن سازندگان تایر رخنه کرده است. این تایرها ابتدا در سال 1970 توسط ناسا برای خودروی ماه نورد مورد استفاده قرار گرفتند. در سال 2005 یک ترکیب هوشمندانه از تایر و چرخ بنام Tweel توسط میشلین معرفی شد. این طرح شامل یک لایه نازک تایر آج دار بود که توسط تسمه های کامپوزیتی تقویت شده و پره های V شکل انعطاف پذیر پلی اورتان به چرخها متصل می شد. Tweel نسبت به یک تایر رادیال معمولی دو تا سه برابر عمر عاج بیشتری داشت و پنج برابر نیز مقاومت جانبی بالاتری را نشان می داد. میشلین Tweel را روی یک آئودی A4 و دو دستگاه سگوی نصب کرد و اعلام نمود که تولید آن را برای وسایل نقلیه نظامی و ماشین آلات در برنامه دارد. مجله تام نیز Tweel را بعنوان شگفت انگیزترین اختراعات سال 2005 برگزید.

تست مقاومت تایرهای میشلین Tweel

آنهایی که سوار آئودی A4 با تایرهای Tweel شدند، از لرزش و سروصدای زیاد تایرها شکایت داشتند. تا اینکه اواخر سال گذشته بریجستون با ارائه طرح خود از تایرهای بدون باد پا جای پای میشلین گذاشت. طرح بریجستون هم مانند Tweel می باشد و شامل یک لایه نازک آجدار لاستیک و پره های انعطاف پذیر و مرکز رینگ آلومینیومی است. مواد مورد استفاده در این طرح کاملا قابل بازیافت می باشند و نتیجه سه سال تحقیق مستمر در بریجستون است که در نمایشگاه توکیو به نمایش گذاشته شد.

 

بریجستون ادعا می کند که در این طرح خبری از لرزش و صداهای اضافه نیست. با این وجود چشم انداز استفاده عمومی از این تایرها چندان روشن نیست.

معرفی تایرهای بدون باد از بریجستون

تایرهای بدون باد در خدمت ارتش

طبق معمول که استفاده نظامی یک تکنولوژی پیش‌تر از بهره برداری تجاری آن آغاز می‌شود، شرکت پولاریس تولید تایرهای بدون باد را برای ارتش آمریکا آغاز کرده است.

airless ford 660 sm

تحویل چهار چرخ تاکتیکی MV850 ATV به نیروهای ویژه با تایرهای TerrainArmor آغاز شده است. نوآوری بکار رفته چیزی بیشتر از یک تایر ضد ضربه پلیمری است. ساختار این تایر به گونه ای است که به راحتی ضربات مسیرهای ناهموار را در خود جذب می‌کند.

Polaris Sportsman with airless tires

پولاریس می‌گوید که شلیک با گلوله های کالیبر 50 روی این تایر تأثیر خاصی ندارد و می‌تواند پس از آن تا 1600 کیلومتر را بپیماید. در تست یک نمونه آزمایشی که تایرهای آن با سنبه سوراخ شده بود به راحتی 8000 کیلومتر دیگر را طی کرد.

terrainarmor mv850 sm

همانند بسیاری از تکنولوژی‌های امروزی که در ابتدا کاربردی نظامی داشتند، می‌توان انتظار نسخه های غیر نظامی آن را در آینده ای نه چندان دور داشت. پولاریس اعلام کرده که تا شش ماه آینده نمونه غیر نظامی این وسیله نقلیه را نیز وارد بازار می‌کند.

آغاز تولید تایرهای بدون باد

سرانجام تایرهای بدون باد راه خود را به خط تولید و بازار پیدا کردند. بریجستون اولین سری از تایرهای بدون باد ساخت خود را که نسل دوم از این تکنولوژی می‌باشند، به نمایشگاه توکیو آورد.

ku xlarge1

هزینه نگهداری پایین و دوام بالا از مزایای تایرهای بدون باد بریجستون است. با این وجود هنوز این تایرها برای خودروهای با سرعت بالا مناسب نیستند.

tech dept airless tire and wheel inline 500x488

تایرهای بدون باد بریجستون برای خودروهای گلف تا سرعت 64 کیلومتر بر ساعت مناسب می‌باشند.

نحوه ساخت تایرهای بدون باد

از سوی دیگر شرکت پولاریس هم عرضه عمومی تایرهای بدون باد خود را از ماه آینده آغاز می‌کند.

این شرکت توانسته بهبودهایی برای سواری راحت‌تر و کم سرو صداتر در تکنولوژی خود ایجاد کند. قیمت یکی از چهار چرخه های غیر نظامی WV850 H.O. ATV با تایرهای بدون باد حدود 15 هزار دلار است.

منابع مقالات : پدال

0
0
0
s2sdefault

دیدگاه‌ها  

-1 #1 حميد 1395-05-25 14:33
بسيار عالي بود. دم دانشمندان گرم
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


پیشنهاد سردبیر