کارگیک را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید : aparat logo fa color whitecargeek telegram iconfacebook icon

براساس خودرو جستجو کنید :

براساس مبحث جستجو کنید :

 

جستجو در کارگیک
0
0
0
s2sdefault

E85 نسل جدیدی از سوخت زیستی محسوب می‌شود که مخلوطی از ۸۵ درصد الکل سوختی به همراه بنزین و یا سایر هیدروکربن‌ها می‌باشد. عموماً میزان الکل در این سوخت زیستی بین ۷۰ تا ۸۳ درصد متغیّر است.

E85 fuel

اتانول یک سوختِ جایگزین در حال رواج است. در واقع اغلب برای کاهش آلودگی به بنزین افزوده می‌شود. اتانول نوعی الکل است که از مواد گیاهی ساخته شده است. در ایالات متحده معمولا از ذرت و در سایر کشورها مانند برزیل از نیشکر ساخته می‌شود.

بسیاری از خودروسازان موتورهایی ارائه می‌کنند که می‌توانند هم از بنزین معمولی و هم از اتانول E85 استفاده کنند. اتانول E85 یک سوخت ترکیبی حاوی ۱۵ درصد بنزین و ۸۵ درصد اتانول است. اتانول بعنوان راه حل مناسب برای پایان نیاز آمریکا به نفت خارجی شناخته می‌شود. در هر صورت آنها می‌توانند بصورت کاملا داخلی آن را تولید کنند و همچنین مانند نفت منبع پایان پذیری نیست. ولی همچنان انرژی زیادی برای ساخت اتانول مورد نیاز است. همچنین به عقیده برخی از مردم از زمانی که کشاورزان متوجه شدند می‌توانند با کشت محصولات برای تولید اتانول درامد بیشتری داشته باشند، کشت محصول برای تولید غذا را متوقف کرده‌اند.

علیرغم تمام این نگرانی‌ها استفاده از اتانول بعنوان سوخت جایگزین مزایای بسیاری داشته و شبکه‌ی ایستگاه‌های سوختگیری ‌آن در حال گسترش است.

grassoline vs e85

این سوخت زیستی بطور گسترده‌ای در کشور سوئد مورد استفاده قرار می‌گیرد و طی چند سال اخیر بهره گیری از این نوع سوخت زیستی در ایالت‌های شمالی آمریکا، که واجد مزارع پهناور ذرت می‌باشند، در حال گسترش بوده است. بر اساس ترکیب و منبع مورد استفاده جهت تهیه E85، درجه اوکتان این سوخت زیستی بین ۱۰۰ تا ۱۰۵ متغیّر است. این در حالی است که درجهٔ اوکتان بنزین معمولی در حدود ۸۵ تا ۹۳ است. بالاتر بودن درجهٔ اوکتان E۸۵ در مقایسه با بنزین معمولی موجب می‌گردد تا انرژی بیشتری در مقایسه با بنزین به ازایاکسیداسیون هر واحد آن آزاد گردد.


استفاده از ای85 اتانول بجای بنزین در هوندا سیویک

Due to the higher octane rating and cooling effects in ethanol 85, cars tuned to use the fuel can unleash much more power from their engines compared to the traditional 91 octane fuel. Specifically for our 8th and 9th gens civics, we do get some negative effects from using the fuel.

معرفی سوخت e85 پایه اتانول در مقابل بنزین و استفاده از آن در خودروهای تقویت شده

تاثیرات محیطی سوخت E85

تصور عموم در رابطه با جایگزینی سوخت‌های زیستی نظیر E۸۵ به جای هیدروکربن‌های سوختی این است که چون این سوخت‌ها میزان کمتری منواکسید کربن به هنگام اکسداسیون آزاد می‌کنند، اثرات مخرّب کمتری بر محیط زیست دارند. هرچند E۸۵ در مقایسه با بنزین به هنگام اکسیداسیون میزان کمتری ترکیبات سمی و آلوده کنندهٔ محیط زیست آزاد می‌کند و همچون بنزین و سایر هیدروکربن‌ها فرّار نیست، با این حال پروسهٔ تهیه و تولید این نوع سوخت زیستی در نهایت تاثیرات مخرب بیشتری روی محیط زیست دارد که از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

تهیّهٔ الکل مورد نیاز برای تولید E۸۵ از ذرت نیازمند مزارع پهناور و عظیم ذرت می‌باشد که تامین چنین مزارعی به منظور تامین نیاز روزافزون سوخت نیازمند تبدیل جنگلها به مزارع و قطع درختان می‌باشد که فرآیند جنگل زدایی خود اثرات مخرب قابل توجهی بر محیط زیست دارد.فعالیت ماشین‌های کشاورزی در مزارع کشت ذرت و حمل و نقل این محصولات خود با آزاد شدن مقادیر متنابهی ترکیبات آلوده کنندهٔ محیط زیست همراه است.اثرات زیست محیطی کودهای شیمیایی و آفت زداها ی مورد استفاده در این مزارع قابل توجه است.مجموع هزینه‌های پروسهٔ تهیه الکل از ذرت و تولید E۸۵ در مقایسه با تولید بنزین از نفت بسیار بیشتر است.و نهایتاً میزان آب فراوان مورد نیاز در مزارع کشت ذرت خود می‌تواند اثرات زیست تخریبی عمده‌ای نظیر کاهش منابع آبی زیر زمینی، ایجاد جریانهای آبی آلوده و تشکیل بلوم‌های جلبکی در پی داشته باشد.

با این حال هرچند استفاده از E۸۵ در وسایل نقلیه بطور عمده‌ای موجب کاهش کارسینوژن‌های سمی نظیر بنزن می‌شود ولی از سوی دیگر موجب افزایش آلوده کننده‌های سمی دیگری نظیر استالدئیدمی‌گردد. مزایا و معایب بهره گیری از این نوع سوخت زیستی در وسایل نقلیه همچنان در حال بررسی است.


مقایسه سوختن e85 و بنزین

به گزارش BBC یک محقق این دانشگاه اظهار داشته اگر برای هر وسیله نقلیه ای درایالات متحده از سوختی استفاده شود که بخش اعظم آن به جای گازوئیل ، اتانل باشد ، این احتمال وجود خواهد داشت که تعداد مرگ و میر و بستری شدن در اثر مشکلات تنفسی افزایش یابد.
در این بررسی محققان با درنظر گرفتن مصرف گسترده سوخت E85 ، مخلوطی از اتانل 85 درصد و گازوئیل 15 درصد ، از یک مدل کامپیوتری برای شبیه سازی شرایط کیفی هوا در سال 2020 استفاده کردند.

به این ترتیب گروه تحقیقاتی وی دریافته است وسائل نقلیه با سوخت E85 سطوح دو ماده سرطانزای اتمسفر، بنزین و بوتادین را کاهش می دهند اما باعث افزایش دو ماده دیگر به نام فرمالدئید و استالدئید می شوند. در نتیجه احتمالا میزان سرطان زایی برای سوخت E85 مشابه باگازوئیل است. بر اساس این مدل کامپیوتری سوخت E85 در برخی قسمت های کشور آمریکا سبب افزاییش ازن ، یک جزء عمده مه شده است.
همچنین E85 تعداد موارد مراجعه اورژانسی مبتلایان به آسم را دراین کشور افزایش داده است.
اتانل سوخت E85 چه از ذرت ، یادیگر انواع گیاهی تهیه شده باشد ، اثرات مضر مشابهی را اعمال می کند. به گفته محققان جایگزین های دیگری مانند سوخت هیدروژنی وجود دارند که تصاعدات سمی تولید نمی کنند و اثر گلخانه ای نداشته تخریب زیادی برای خاک نیز در پی ندارند برخلاف اتانل تهیه شده از ذرت که تولید انبوه آن نیازمند به میلیون ها متر مربع زمین کشاورزی نیاز دارد.

aid1396970 728px Make Ethanol Fuel Step 13Bullet1

بخشی از مصاحبه عصر ایران با مهندس جلیل قلی زاده سلطانی

امکان تولید "بیواتانول" در کشور وجود دارد؟

حتما، در کشور عزیزمان ایران به دلیل اینکه یک کشور کشاورزی با منابع خدادادی زمین و آب می باشد می توان به راحتی و صرف هزینه کمتر به تولید "بیو اتانول" روی آورد. با انجام این فرایند نه تنها مشکلات آلودگی هوا وتحریم بنزین مرتفع می شود، بلکه وضعیت کشاورزان و زیر ساختهای کشاورزی نیز به سرعت متحول خواهد شد.

مضافا اینکه منابع تولید "بیو اتانول" در ایران می تواند انو اع میوه ها و سیب زمینی های دور ریز , ملاس کارخانه های قند و غیره باشد. این سیاست "بازی برد- برد" برای دولت , کشاورزان و البته مصرف کنندگان سوخت ایجاد می کند. بهتر است تاکید کنم که روند تولید و توسعه سوختهای غیر فسیلی به آمریکا خلاصه نمی شود و دنیا با سرعت مضاعفی به سمت تولید سوخت های غیر فسیلی حرکت می کند . نمودار ذیل گویای این مطلب می باشد:

تولید خودرویی که بتواند با این سوخت کار کند آیا تا کنون مورد توجه خودروسازان کشور بوده است؟

علي رغم وجود مراكز تحقيقاتي شركت هاي ايران خودرو و سايپا، متأسفانه تاكنون کمتر اقدام اجرایی وکاربردی در اين خصوص صورت گرفته و اكثر پروژه هاي جاري اين شركت ها به دليل نداشتن تکنولوژی , عزم راسخ , خودباوري ملی و یا دیگر موارد به نتایج قابل قبول و موثری نرسیده است.

این در حالی ست که تولید کنندگان خودرو , حرکت به سمت تولید خودرهای دوگانه سوز بنزین و E85 را سالهاست که آغاز کرده اند. موتورهايي كه در ايران توليد مي شود تماماً متعلق به نسل قديم انجين ميباشند. اگر چه در توليد خودروهاي داخلي موتورهاي مذكور حرف اول را مي زند اما بايد دانست كه در اكثر كشورهاي پيشرفته نسل جديد انجين های جدید به تدريج جايگزين نسل قديم شده و ميشود كه در اثر اين جابجايي مصرف سوخت بطرز چشمگيري كاهش يافته و آلودگي هوا نيز به حداقل رسيده است.

فارغ از مباحث فنی و بعنوان یک صاحبنظر، اوضاع امروز خودروسازان کشور را چگونه ارزیابی می کنید؟

هیچکس منکر مشکلات موجود نیست ولی خوشبختانه شرایط خوبی در کشور ایجاد شده است. آرامش، همدلی و عزم ملی شکل گرفته است. روی کار آمدن دولت تدبیر و امید فرصت بزرگی برای ساختن کشور فراهم کرده و بحمدالله انتصاب ها بسیار با دقت و خردمندی صورت گرفته است. در بخش خودرو نیز معتقدم که مدیر جدید کسی است که می تواند در عین اشراف کامل به حوزه ی خودرو، با فروتنی زمینه ی حل مشکلات و بهره مندی از توان متخصصین این صنعت را فراهم آورد اگرچه انصافا راه سختی در پیش دارد.


مقایسه سوخت E85 و تزریق متانول در تقویت خودرو

منابع : 
- ویکیپدیا
- عصر ایران
- جام جم آنلاین
- زومیت

0
0
0
s2sdefault

دیدگاه‌ها  

+1 #1 عزتی 1395-03-08 18:22
استفاده از این سوخت برای ایران منطقی نیست ، اولاً ما صاحب منابع نفت و گاز هستیم که هزینه تولید بنزین را از اتانول برای ما کمتر می کند ثانیاً تا ما بخواهیم زیرساخت های سوختی را عوض کنیم خودروهای برقی جایگزین خودروهای سوخت فسیلی شده اند.
برای ما همان گاز مزیت بیشتر دارد.
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


پیشنهاد سردبیر