Alexa Certified Site Stats for cargeek.ir
کارگیک را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید : aparat logo fa color whitecargeek telegram iconfacebook icon

براساس خودرو جستجو کنید :

براساس مبحث جستجو کنید :

 

جستجو در کارگیک
0
0
0
s2sdefault

آموزش برق خودرو : کلاس کامل آموزش استارت (1ساعت و نیم)

car starter system 1

جلسه 1 : معرفی استارت خودرو و تشریح اجزاء و عملکرد


جلسه 2 : معرفی و تشریح اجزاء و عملکرد اتوماتیک استارت


جلسه 3 : بازکردن و عیب یابی اتوماتیک استارت


جلسه 4 : تشریح موتور استارت خودرو


جلسه 5 : عیب یابی و تست آرمیچر استارت خودرو


معرفی استارت (استارتر) خودرو :

برای روشن شدن موتور ماشین نیاز هست که موتور در ابتدا مقداری سرعت داشته باشد تا سوخت و هوا وارد سیلندر شده و سیکل احتراق آغاز شود ، استارت الکتریکی با به حرکت در آوردم محور خود ، چرخ دنده های کوک خودش را با چرخ دنده های بزرگ موتور درگیر می کند و این چرخش را ایجاد می کند.


انیمیشن استارت خودرو

معمولا استارت در پشت و کنار موتور نصب می شود ، استارت برای انجام کار خود به نیروی الکتریکی زیادی نیاز دارد که این نیرو به وسیله ی کابل از باتری تامین می شود .

سوییچ استارت برای خاموش و روشن کردن موتور استارت به سرعت انجام می شود تا جلوی صدمه دیدن قطعات را بگیرد ، هم چنین از سوییچ های معمولی استارت نمی توان استفاد کرد زیرا جریان برق زیادی باید از آن عبور کند ، در این سیستم تعدادی فنر بازگشتی وجود دارد که پس از روشن شدن احتراق موتور وظیفه دارند استارت را قطع کنند.

همچنین در داخل استارت چرخ دنده ای وجود دارد که پس از روشن شدن موتور و حرکت ماشین مانع از این میشود که موتور ماشین ، موتور استارت را به سرعت به حرکت درآورد و به آن اسیب برساند ، این چرخ دنده حالتی دارد که فقط در جهتی که استارت موتور را بچرخاند درگیر میشود.

توقف 10 ثانیه ای برای شروع استارت خودرو

شاید بارها شنیده باشید ایا لازم است قبل از استارت خودرو سوئیچ را به مدت 10ثانیه در حالت باز گذاشته و سپس نسبت به استارت خودرو اقدام نمائیم؟

به دلایل زیر پیشنهاد می گردد این نکته در مواقعی که خودرو سرد بوده و چند ساعتی از خاموش شدن موتور می گذرد رعایت گردد:

1-اگر دقت کنیم پس از بازکردن سوئیچ صدائی از پمپ بنزین شنیده می شود که نشاندهنده ارسال سوخت به سمت انژکتورها می باشد وپس از چند ثانیه این صدا قطع میگردد.این قطع شدن صدا نشاندهنده پرشدن مسیرهای سوخت از بنزین ازپمپ به انژکتور است و فشار اولیه مناسبی برای پاشش سوخت توسط انژکتورها فراهم می گردد.در مواقعی که خودرو سرد است برای زود روشن شدن خودرو; استپر موتور دریچه گاز را بسته تا میزان بیشتری سوخت برای شروع احتراق مصرف گردد. که پر شدن مسیرهای سوخت و ایجاد یک فشار اولیه کمک به سزائی برای زود روشن شدن خودرو دارد.در اصطلاح موتور با تک استارت روشن شود.

2-در این چند ثانیه فرصتی به ECUخودرو خود داده تا کلیه مدارهاو قطعات برقی و سنسورها را چک کرده و از به وجود امدن errorدر سیستم خوداری نمائید.این خطاها در زمان تداخل چک کردن سیستم توسط ecuو استارت زدن خودرو احتمال به وجود امدن ان بیشتر است.

3-در این چند ثانیه راننده فرصت خواهد داشت که صفحه نشاندهنده امپرها را ببیند و در صورت معیوب بودن و روشن نشدن یکی از چراغهای اعلان خطر نسبت به رفع ایراد اقدام نمائید. چون تست سالم بودن این علائم توسط راننده فقط در زمانی که سوئیچ باز است و موتور استارت نخورده امکان پذیر است .

شاید دوستی بپرسد که من مورد فوق را رعایت نمی کنم و تا به حال هم با مشکلی مواجه نشده ام.آری هر روز قرار نیست اتفاقی بیافتد.این یک نکته پیشگیرانه است که در درازمدت تاثیر مثبت خود را خواهد گذاشت.وجود errorدر سیستم باعث بالارفتن مصرف سوخت-کاهش شتاب-بالارفتن مواد الاینده-و تاثیر منفی بر روی کلیه سنسورهای اصلی خواهد گذاشت.

روشن نشدن - استارت نخوردن موتور

در صورتیکه خودرو  شما استارت نخورد علت می تواند یکی از موارد زیر باشد:
1-باتری تمام شده (دشارژ شده، یا خالی شده، یا خراب شده).
2-سیم کشی استارت یا سوئیچ قطع شده.
3-خرابی استارت، یا سیم کشی و اتصالات.
4-موتور قفل شده: امکان دارد که یاتاقان های میل لنگ یا شاتون ها چسبیده باشند، یا اینکه دنده استارت شکسته و لای فلایویل رفته باشد.
5- خراب شدن سلکتور گیربکس. در خودروهای اتومات، خراب شدن سلکتور گیربکس اتوماتیک، می تواند باعث استارت نخوردن خودرو شود.

برای تشخیص علت استارت نخوردن موتور ماشین، به ترتیب زیر عمل می کنیم:

1-برای تشخیص سلامت باتری، به ولت متر نیاز دارید، در صورتیکه دسترسی به ولت متر نداشتید، چراغ های جلوی ماشین را روشن کنید و نور بالا بزنید، اگر باتری شما سالم باشد، باید نور چراغ ها عادی باشند. 

2-اگر لحظه چرخاندن سوئیچ برای استارت زدن، چراغ های پشت آمپر روشن می شوند و صدایی هرچند خفیف می شنوید، موضوع قطع شدن سیم کشی استارت منتفی است. اگر چراغ های پشت آمپر یک لحظه خاموش می شوند و صدای" تق" می شنوید، احتمالا علت استارت نخوردن، خرابی موتور استارتر  یا سیم کشی استارتر است.  

3- و 4- در صورتیکه هیچکدام از حالات قبل وجود نداشت، یعنی باتری،  استارتر و سیم کشی آن سالم بودند، احتمالا موتور ماشین قفل کرده است. برای پی بردن به این موضوع، (فقط برای گیربکس دنده ای، نه اتومات) دنده را در وضعیت 5 قرار داده و ماشین را هل دهید، اگر ماشین حرکت کرد، یعنی موتور قفل نیست، ولی اگر حرکت نکرد، یعنی موتور شما قفل شده است. 

5- گیربکس های اتوماتیک به گونه ای طراحی شده اند که وقتی دسته دنده (Lever) در وضعیت R، یا D باشد، موتور استارت نمی خورد. در صورت خرابی سلکتور گیربکس اتوماتیک، پیام وضعیت گیربکس به درستی به ECU ارسال نشده و خودرو استارت نمی خورد. 

علت های قفل شدن موتور

1- جمع شدن آب زیاد سر پیستون ها و محفظه احتراق، که معمولا بدلیل سوختن واشر سر سیلندر این اتفاق می افتد.
2- چسبیدگی یاتاقانها و  یاتاقانهای شاطون ها، یا شکستگی هر کدام از آنها.
3- شکستن استارت یا دنده استارت، و افتادن قطعات شکسته لابلای دنده فلایویل.

چطور تشخیص دهیم که علت قفل شدن موتور، کدامیک از موارد فوق است؟

1- اگر حالت اول، دلیل قفل شدن موتور باشد، وقتی شمع های را باز کرده و استارت بزنیم، آب سر پیستون خارج شده و موتور آزاد می شود.
2- شکستن یاتاقانها یا یکی از قطعات داخل موتور، از نظر فنی پیچیده تر بوده و تشخیص آن توسط کارشناس خبره صورت می گیرد.
3- در صورتیکه علت قفل شدن موتور، استارتر آن باشد، وقتی استارتر را از روی موتور باز کنید و دنده را در وضعیت 5 قرار دهید، می توانید ماشین را هل داده و حرکت دهید. در این حالت با اطمینان می توان گفت که ایراد از استارتر است. در صورتیکه پس از باز کردن استارتر، باز هم نتوانید در دنده 5 ماشین را هل دهید، با اطمینان می توان گفت علت قفل شدن موتور، شکستن قطعات موتور، شاطون، یا میل لنگ است.

چرا به استارت نیاز است ؟

چهار عنصر زیر باید در موتور احتراق داخلی جمع شود تا روشن شود :
1- مخلوط هوا – سوخت قابل احتراق
2- حرکت تراکم
3- نوعی سیستم اشتغال
4- حداقل دور راه اندازی لازم (در حدود 100 دور بر دقیقه)(استارت)

برای تامین سه عنصر نخست باید عنصر چهارم یعنی حداقل دور راه اندازی لازم را تامین کرد.این کار را استارت انجام می دهد.

توانایی دستیابی به این دور حداقل نیز خود تابع چند عامل است:
1- ولتاژ نامی سیستم راه اندازی
2- حداقل دمای محتمل که باید بتوان موتور را در ان دما روشن کرد این دما را دمای حد راه اندازی می نامند
3- مقاومت موتور گردانی . به عبارت دیگر گشتاور لازم برای موتور گردانی در دمای حد راه اندازی
4- مشخصه های باتری
5- افت ولتاژ بین باتری و استارت
6- نسبت دنده استارت به دنده فلایویل
7- مشخصه های استارت
8- حداقل دور لازم برای موتور گردانی در دمای حد راه اندازی

اساس كار استارت خودرو :

torque mini startershift lever starter

اگر در يك ميدان مغناطيسی يك ميله رسانا حامل جريان برق قرار دهيم و مي دانيم هر سيم حامل جريان برق در اطراف آن ميدان مغناطيسی توليد مي شود كه اين ميدان با ميدان مغناطيسی اصلي بر هم نيرو وارد كرده سپس حركت ميله هادي مي شود.حال اگربجاي يك ميله هادي از يك قاب و دو نيم حلقه مطابق شكل استفاده كنيم هنگاميكه جريان از طريق دو نيم حلقه به قاب ارسال شود و با توجه به جهت جريان در داخل قاب ميدان مغناطيسی بوجود آمده اگرتشكيل قطب هاي همنام دهد باعث حركت قاب و اگرتشكيل قطب هاي غيرهمنام دهد باعث جذب قاب مي شود. در موتور هاي الكتريكي جهت جريان را طوري انتخاب كرده كه تشكيل قطب هاي همنام دهد و باعث چرخش قاب شود.

اجزاي استارت خودرو:

6VStarterExploded

بالشتك هاي استارت خودرو :

وظيفه آنها توليد ميدان مغناطيسی بسيار قوي است و با توجه به نوع كلاف هاي بالشتك ها جريان زيادي از آن عبور كرده و باعث توليد ميدان مغناطيسی مي شود .

استارت ها از نوع اتصال بالشتك ها به دو صورت سري و موازي طراحي مي شوند :

1- نوع سري : در اين نوع از بالشتك جريان برق واردكلاف هاي بالشتك شده و پس از عبوراز بالشتك ها از طريق ذغال مثبت وارد كلافهاي آرميچر شده و از طريق ذغال منقي به بدنه استارت متصل شده و مدار استارت كامل مي شود .

2- نوع موازي :در اين نوع استارت جريان برق باطري ابتدا وارد ذغال هاي مثبت شده و از طريق ذغال مثبت به دو بالشتك مجاور هم رسيده و از طريق بالشتك مستقيم بدنه مي شود يعني بالشتك ها نسبت به آرميچر موازي مي باشند .

آرميچر استارت خودرو  :

با عبور جريان زياد از آرميچر ميدان مغناطيسی قوي ايجاد مي شود و طبق قانون موتور هاي الكتريكي ميدان توليدي آرميچر با ميدان توليدي بالشتك ها بر هم نيرو وارد مي كنند و باعث چرخش آرميچر مي شود .

ذغال هاي استارت خودرو :

جريان عبوري بالشتك ها و آرميچر از طريق ذغال انجام مي گيرد و جنس ذغال ها از مس و كربن بوده و مقدار مس آن بيشتر است تا اتلاف انرژي كمتر و در برابر عبور جريان زياد و گرما مقاومت داشته باشد . استارت ها در دو نوع دو و چهار ذغاله هستند.

دنده استارت خودرو :

وظيفه دنده استارت همانند دنده واسطه عمل كرده و نيروي استارت را به فلايويل منتقل مي كند. دنده استارت داراي يك مجموعه بنام كلاچ يكطرفه مي باشد كه نيرو را در يك جهت منتقل كرده و در جهت ديگر بصورت هرز ميگردد.

انواع استارت خودرو :

1- دنده مارپيچي :
در اين نوع استارت اتومات جدا از استارت است و عيب اين نوع استارت ها اين بود كه گاها دنده استارت پس از روشن شدن موتور گير ميكرد. هنگاميكه برق سوئيچ اتومات را تحريك مي كند از طريق اتومات استارت در همان لحظه جريان كمي به موتور استارت رسيده و استارت به آرامي مي چرخد در اين حالت دنده استارت روي شفت حركت مخالف كرده به دنده فلايويل نزديك مي شود و در لحظه اي جريان اصلي برق از طريق كنتاكت اتصال دهنده به موتور استارت رسيده و باعث مي شود نيرويي به دنده استارت وارد گردد كه همان نيروي گريز از مركز كه مخالف گردش شفت آرميچر بوده و باعث درگيري كامل و بيرون نزدن دنده استارت مي شود و سبب چرخش فلايويل مي شود . هنگاميكه موتور روشن شد دور دنده فلايويل دنده استارت را به عقب مي راند ، در پشت دنده استارت يك فنر بزرگ پيچشي تعبييه شده و ضربه دنده استارت را مستهلك ميكند .

2-مارپيچي كشويي :
در اين نوع استارت اتومات استارت دو وظيفه در حين راه اندازي موتور استارت دارد:
الف ) ارسال برق اصلي باطري به موتور استارت
ب ) به حركت در آوردن ( به جلو ) بردن دنده استارت جهت درگير ي با دنده فلايويل براي گردش موتور

عملكرد اتومات استارت در نوع مارپيچي كشويي : اتومات استارت داراي دو عدد سيم پيچ بوده كه يكي از سيم پيچها نازك با تعداد دور زياد و بصورت موازي وصل شده بنام سيم پيچ نگهدارنده و ديگري از سيم ضخيم با تعداد دور كم و بصورت سري متصل شده بنام سيم پيچ كشنده و هنگاميكه سوئيچ را در مرحله استارت قرار مي دهيم جريان از طريق سوئيچ به سلونوئيد استارت رسيده كه به دو سر مشترك سيم پيچ نگهدارنده و كشنده وصل شده در ابتدا جريان از هر دو سيم پيچ عبور كرده و باعث توليد ميدان مغناطيسی قوي شده و اين حالت باعث جذب پيستون يا پلانچر اتومات به طرف داخل مي شود با حركت پيستوندو عمل صورت مي گيرد:
1- ديسك كنتاكت دهنده اتصال به پيچهاي M و B كه B اتومات به برق باطري و M به موتور استارت وصل شده مي شود. برق باطري از طريق اتومات وارد موتور استارت شده و در اين حالت سيم پيچ كشنده چون بثورت سري بوده از مدار خارج مي شود و سيم پيچ نكهدارنده پيستون را نگه مي دارد و باعث چرخش استارت مي شود.
2- از طرف ديگر حركت پيستون يا پلانچر به طرف داخل باعث حركت ماهك دنده استارت بطرف جلو شده و دنده استارت با دنده فلايويل درگير مي شود . با قطع برق سوئيچ از حالت استارت برق اتومات استارت قطع شده و ميدان مغناطيسی آن از بين مي رود و همين امر باعث مي شود فنر برگشت دهنده پيستون را به جلو برده و دنده استارت با توجه به مكانيزم خود به عقب بر گردد و اتصال كنتاكت دهنده نيز ترمينال B و M را از هم جدا مي كند و استارت از چرخش مي ايستد . عاملي كه وجود اتومات استارت را يك ضرورت براي استارت مي كند بخاطر عبور جريان خيلي زياد است ، هيچ كليد و سوئيچي نمي تواند اين جريان زياد را تحمل كند زيرا زود ذوب مي شود .
3-آرميچر كشويي : اين نوع استارت ها كه براي كاميون ها و اتوبوس ها استفاده مي شود داراي سيم پيچ كشنده و سيم پيبچ كمك مي باشد و مجموعه آرميچر جهت درگير شدن با فلايويل حركت مي كند همچنين داراي كلاچ چند صفحه اي كه در زمان استارت زدن حركت را انتقال و در زمان روشن شدن حركت را منتقل نمي كند.

استارت هاي گيربكسي :

براي بدست آوردن گشتاور بيشتر جهت چرخاندن راحت تر موتور هايي كه تعداد سيلندر بيشتر دارند و يا حجم موتور آنها بالاتر است از چرخدنده سياره اي استفاده مي كنند كه قطعه اي بنام گيربكس به واحد استارت اضافه گشته كه دور آرميچر استارت توسط اين واحد چرخدنده ها به گشتاور تبديل گشته و بنابراي حجم و فضاي اشغالي توسط استارت در اتومبيل كاهش و از طرفي جريان مصرفي نيز كم مي شود .

اجزاي استارت هاي گيربكسي

بوش استارت :بوش ها محل تكيه گاه شفت آرميچر استارت مي باشد و هر استارت معمولا داراي دو عدد بوش كه محل نصب آنها در درپوش عقب و جلو مي باشد .

اصول کار موتور استارت خودرو :

هر موتور الکتریکی به زبان ساده ماشینی برای تبدیل انرژی الکتریکی به انرژی مکانیکی است. موتور استارت هم از این قائده مستثنی نیست. وقتی جریانی از رسانای واقع در میدان مغناطیسی عبور می کند نیروی بر رسانا وارد می شود اندازه این نیرو با شدت میدان طول رسانای واقع در میدان و شدت جریانی که از رسانا می گذرد متناسب است.

در موتورهای DC رسانای ساده کاربرد عملی ندارد و رسانا را به صورت یک یا چند حلقه شکل می دهند تا آرمیچر تشکیل شود جریان برق از طریق کموتاتور (سوی گردان) تیغه ای و زغال (جاروبک) تامین می شود نیروی که بر رسانا وارد می شود حاصل بر هم کنش میدان مغناطیسی اصلی و میدان ایجاد شده حول رساناست در استارت خودروهای سبک میدان اصلی را به وسیله سیم پیچهای متوالی سنگین کاری ایجاد می کنند که روی هسته هایی از اهن نرم پیچیده شده اند.
با پیشرفت تکنولوژی ساخت اهنربا امروزه بیشتر از اهنرباهای دائمی برای ایجاد میدان مغناطیسی استفاده می کنند در این صورت می توان استارت را کوچکتر و سبکتر ساخت شدت میدان مغناطیسی ایجاد شده حول رسانای آرمیچر تابع شدت جریان عبوری از سیم پیچهای میدان ساز است بیشتر استارتها چهار قطب وچهار زغال دارند د صورت استفاده از چهار قطب میدان مغناطیسی در چهار ناحیه متمرکز می شود میدان مغناطیسی به یکی ز سه روش زیر ایجاد می شود:
1- استفاده از اهنربای دائمی
2- سیم پیچهای میدان ساز متوالی
3-سیم پیچهای میدان ساز متوالی – موازی 

میدان های متوالی – موازی را میتوان با مقاومت کمتری ساخت و بدین ترتیب جریان و در نتیجه گشتاور خروجی استارت را افزایش داد برای انتقال جریان برق از چهار زغال استفاده می شود این زغالها مانند زغالهای مورد استفاده در بیشتر موتورها یا مولدها از مخلوطی از مس و کربن ساخته می شود زغالهای استارت مس بیشتری دارند تا اتلاف جریان در انها به حداقل برسد.

آرمیچر از یک کموتاتور مسی تیغه ای و سیم پیچهای مسی سنگین تشکیل می شود. به طور کلی آرمیچر را به دو روش می توان سیم پیچی کرد این دو روش را سیم پیچی موجی و سیم پیچی همپوش می نامنددر استارتها بیشتر از روش سیم پیچی موجی استفاده می شود زیرا با استفاده از این روش مناسبترین مشخصه ها از لحاظ گشتاور و سرعت در سیستم چهار قطبی حاصل می شود. در استارت باید مکانیسمی هم برای درگیری و خلاص شدن از دنده فلایویل تعبیه شود در استارت خودروهای سبک از یکی از دو روش درگیری لخت یا پیش درگیری استفاده می شود.

انواع سیستم استارت خودرو :

استارت با درگیری لخت

در همه خودروها استارت باید فقط در مرحله راه اندازی با دنده فلایول درگیر باشد. اگر استارت با دنده فلایویل درگیر بماند موتور با دور بالا ان را به کار می اندازد و استارت به سرعت خورد می شود. بیش از 80 سال از استارت با درگیری لخت استفاده شده است و این نوع استارت به تدریج از رده خارج شده است این استارت چهار قطب و چهار زغال دارد و روی خودروهای بنزینی متوسط نصب می شد.
این استارت به وسیله یک دنده پینیون کوچک با دنده فلایویل درگیر می شود دنده استارت و بوشی که با محور آرمیچر اتصال هزار خاری دارد طوری رزوه شده اند که وقتی استارت از طریق رله به کار می افتد آرمیچر بوش را در داخل دنده استارت می چرخاند دنده استارت به سبب لختی ساکن می ماند و چون بوش در داخل ان می چرخاند با دنده فلایویل درگیر می شود.

وقتی موتور روشن می شود دنده استارت را سریعتر از محور آرمیچر می چرخاند و همین باعث می شود که دنده استارت دوباره روی بوش بپیچد و از درگیری با دنده فلایویل آزاد شود وقتی دنده استارت برای اولین بار گشتاور را از آرمیچر می گیرد و نیز هنگامی که موتور دنده استارت را از درگیری خارج می کند فنری ضربه ایجاد شده را جذب می کند. یکی از مشکلات اصلی این نوع استارت ماهیت خشن درگیری دنده استارت با دنده فلایویل بود.

در نتیجه این نوع درگیری دنده استارت و دنده فلایویل خیلی زود سائیده می شدند در بعضی کاربردها دنده استارت در حین موتور گردانی و پیش از انکه موتور کاملا روشن شود از درگیری خارج می شود دنده استارت در معرض خطر گریپاژ کردن بر اثر گرد و غبار حاصل از کلاچ نیز بود.

غالبا روغنکاری مکانیسم دنده استارت سبب جذب گرد و غبار بیشتر و در نتیجه جلوگیری از درگیری می شد با استفاده از استارتهای از پیش درگیر بسیاری از این مشکلات حل شد.

استارت از پیش درگیر

امروزه بیشتر خودروها استارت از پیش درگیر دارند در این نوع استارت دنده استارت به صورت مطمئنی با دنده فلایویل درگیر است و توان کامل فقط هنگامی اعمال می شود که این دو به صورت کامل با هم درگیر شده باشند در این حالت چرخدندها زودتر از موعد مقرر از درگیری خارج نمی شوند زیرا با اتوماتیک استارت دنده استارت را در وضعیت درگیر نگه می دارد دنده استارت کلاچ یک طرفه ای دارد که مانع چرخیدن ان توسط دنده فلایویل می شود.

استارت از پیش درگیر به این کار می کند که وقتی سوئیچ را می چرخانید اتصال با ترمینال 50 روی اتوماتیک استارت ایجاد می شود در نتیجه دو سیم پیچ تو نگهدار و درون کش برق دار می شوند. سیم پیچ درون کش مقاومت بسیار کمی دارد بنابراین جریان شدیدی از ان عبور می کند این سیم پیچ با مدار موتور استارت اتصال متوالی دارد و جریانی که از ان می گذرد به موتور استارت امکان می دهد که اهسته بچرخد و درگیری را تسهیل کند در همین زمان میدان مغناطیسی ایجاد شده در اتوماتیک استارت هسته سولنوئید را جذب می کند و از طریق چنگک سبب درگیری دنده استارت یا دنده فلایویل می شود. وقتی دنده استارت کاملا درگیر می شود هسته اتوماتیک استارت در استارت انتقال می دهند وقتی کنتاکت ها اصلی بسته می شوند سیم پیچ درون کش به سبب اعمال ولتاژ مساوی به دو سر ان عملا از کادر می افتد در این هنگام سیم پیچ تو نگهدار تا زمانی که برق از مغزی سوئیچ به اتوماتیک استارت می رسد هسته اتوماتیک در جای خود نگه می دارد.

وقتی موتور روشن و سویچ رها می شود جریان اصلی برق قطع می شود و هسته اتوماتیک و دنده استارت بر اثر نیروی کشش فنر به وضعیتهای اولیه خود باز می گردد فنری که روی هسته تعبیه شده است پیش از خلاصی دنده استارت از درگیری با پایان حرکت خود مجموعه ای از کنتاکتها مسی سنگین کار را می بندد این کنتاکتها توان کامل باتری را به مدار اصلی موتور دنده فلایویل کنتاکتها اصلی را باز می کند.

در حین درگیری اگر دندانه های استارت به دندانه های دنده فلایویل برخورد کنند در نتیجه فشرده شدن فنر درگیری کنتاکتهای اصلی بسته می شود در نتیجه موتور استارت می چرخد و دنده استارت با دنده فلایویل درگیر می شود گشتاوری که استارت تولید می کند از طریق این کلاچ به دنده فلایویل انتقال می یابد هدف از بکار گیری این کلاچ جلوگیری از چرخش موتور استارت با دور بسیار بالا در صورت درگیر ماندن دنده استارت پس از روشن شدن موتور است این کلاچ از یک عضو محرک و یک عضو متحرک تشکیل می شود.

که چند غلتک یا ساچمه استوانه ای بین ان دو قرار دارند این غلتکها فنر سوارند و با فشار اوردن روی فنرها دو عضو محرک و متحرک را به هم قفل می کنند یا ازادانه در جهت عکس می چرخند امروزه از انوع استارت از پیش درگیر استفاده می شود اما همه انها طبق اصول مشابهی کار می کنند اکنون استارت های که با اهنربای دائمی کار می کنند به تدریج جایگزین استارتهایی می شوند که سیم پیچ میدان ساز دارند.

منابع متون:
cheraghbargh.com
khodroha.com
wikirahnama.com
perid.loxblog.com
iranmashine.persianblog.ir

0
0
0
s2sdefault

دیدگاه‌ها  

+7 #1 Negin 1394-06-17 14:23
با سلام ممنون از اینکه این ویدئوهارو رایگان در اختیار نهادید کیفیت ویدئوها خوب است ولی خیلی وارد جزئیات نشده ونمی توان درک کاملی از نحوه ی عملکرد آنها داشت برای مثال باید ذکر می شد که نیروی حاصل از میدان مغناطیسی سیم پیچ ها چگونه به پلانچر یا برخورد میکند آنها را حرکت میدهد ویا سیم پیچ نگه دارنده چگونه پلانچر را با میدان مغناطیسی خود نگه می دارد.
نقل قول کردن
+2 #2 محمد ترکانلووو 1394-09-21 21:15
بسی بسیار ممنونم
نقل قول کردن
+6 #3 ستار 1394-11-30 17:09
سلام دوست عزيز، من تازه ماشينذخريده ام و به مکانيکدخودرو علاقه خاصي دارم ، اگه امکانش برايتان هس ، کتاب يا کتابهاي خود آموز در مورد مکانيک و برق خودرو معرفي کنيد تا انها را مطالعه کنم .
نقل قول کردن
+2 #4 علی 1394-12-09 21:46
با سلام
ماشین من وقتی استارت میزنم روشن میشود ولی یک لحظه کوتاه تقریبا همزمان با استارت تمام عقربه ها صفر میشوند و به انتهای مسیر کوبیده میشوند یعنی به زیر صفر میروند. و دوباره به حالت عادی برمیگردند.
از لطف شما متشکرم.
نقل قول کردن
+4 #5 علی 1395-02-05 13:41
به نقل از علی:
با سلام
ماشین من وقتی استارت میزنم روشن میشود ولی یک لحظه کوتاه تقریبا همزمان با استارت تمام عقربه ها صفر میشوند و به انتهای مسیر کوبیده میشوند یعنی به زیر صفر میروند. و دوباره به حالت عادی برمیگردند.
از لطف شما متشکرم.

سلام، خودروی شما مالتی پلکس است؟
نقل قول کردن
+2 #6 جمشید اربابی 1395-02-21 02:25
چراغ جلو سمت راننده نوربالا با پایین برعکس شده علت چیست
نقل قول کردن
+1 #7 سهیل مهدوی 1395-03-14 03:00
سلام
ماشینم وقتی سرد می باشد راحت استارت می خورد.
اما وقتی کمی متور کمی گرم میشود .به هنگام استارت زدن ،فقط صدار چرخش خالی استارت به گوش میرسه بطوری که چرخ دنده ها درگیر نمی شوند که در نتیجه ماشین روشن نمیشود.ممنون میشم علت رو برام ایمیل کنید.
مدل ماشینم پراید 111 میباشد
با تشکر از شما
نقل قول کردن
+1 #8 امین 1395-03-30 17:13
باسلام.درودوخسته نباشید به مدیرمحترم سایت.اگه امکان داره نحوه نصب یک رله روکه برای تقویت اتوماتیک استارت پژو405میزارن روبرام توضیح بدیدوبفرماییدمحل قرارگرفتن سیمهابه چه صورت میباشد.تشکر
نقل قول کردن
-2 #9 علی 1395-04-03 21:54
سلام .پارس سال مدل 95 خریدم .بعد از یک ماه کارکرد الان سوییج میزارم که استارت بزنم اصلا باز نمیشه که استارت بخوره.مشکل از کجاست ..
نقل قول کردن
-1 #10 بابک جان خرمدین 1395-04-25 15:52
درود : وقتی استارت میزنم و ماشین روشن میشود هر ز چند گاهی مخصوصا زمانی که برروی دستنداز میزنم یا ضربه به ماشین وارد میشود استارت درگیر میشود و آرمیچر شروع به کار میکند که گاهی خودش قطع میشود گاهی باید بایستم و ماشین را خاموش کنم و با ضربه آزادش کنم . علت را میفرمایید لازم بذکر است استارت و مغزی سویچ را خودم عوض کردم . با تشکر
نقل قول کردن
-2 #11 حسین 1395-05-17 08:08
خیلی ممنون از مطالب کارآمدتون
نقل قول کردن
+7 #12 امیر 1395-05-23 21:03
ماشین پرایدم موقعی که اولین استارت میزنم زیاد استارت میخوره بعد روشن میشود ولی دفعه های بعدی خوب استارت می خوره مشکل از چیه لطفا راهنماییم کنید مرسی
نقل قول کردن
0 #13 bahat 1395-06-02 11:45
سلام. تعمیرکار خودروی بنده به جای اتومات ۲۰۶، قطعه اتومات ۴۰۵ نصب کرده اند. این کار ایجاد مشکل نخواهد کرد؟
نقل قول کردن
0 #14 رسول 1395-06-17 00:56
سوييچ ماشينم(الانترا) در كيفم بود كه ربوده شد .حالا چه كنم كه ماشينم به سرقت نرود.
نقل قول کردن
0 #15 رضا 1395-09-09 19:47
سلام .ماشینم کامیونت فتون هست .خطر عقبم اتصال کرد از اون موقع پشت کیلومترم به هم میخته سویچ بسته هم باشه امپر گازوییل پایین نمیاد؟؟؟احتمالا قطعه ای سوخته ولی کدوم قطعه راهنماییم کنید
نقل قول کردن
-1 #16 رز 1395-09-12 09:07
سلام. ماشینم(۴۰۵) وقتیکه سرده چندبار باید استارت بزنم و همزمان خیلی گاز بدم تا روشن بشه،دلیلش چیه؟
نقل قول کردن
+1 #17 سیما 1395-09-17 21:12
سلام خسته نباشید
ببخشید من یک مشکلی داشتم . صبح توی هوای سرد که برف باریده بود خاستم که استادت بزنم ، دو بار استارت رو به مدت ۲ دقیقه حدودا نگه داشتم که ماشین روشن بشه ، که روشن نشد و بوی پلاستیک شدید از ماشین میومد، دو ساعت بعدش استارت زدم و ماشین روشن شد، چه اشکالی میتونه به وجود امده باشه ؟
نقل قول کردن
+2 #18 بهروز 1395-11-30 19:20
باسلام من یک ماشین 405 مدل 87 دارم که صبح ها ی سرد وقتی استارت می زنم با صدای خاصی شبیه به مالیده شدن دوفلزبه هم روشن می شود ،علت بوجود اومدن این صدا چیست؟
نقل قول کردن
+1 #19 محمد 1395-12-15 20:42
سلام دوستان، من به تازگی سمند مدل 89 ال ایکس خریدم، موقع استارت زدن از هز 10 بار استارت
، 9 دفعه باید 3 یا 4 ثانیه استارت بخوره تا ماشین روشن بشه و گاها پیش میاد که بیش تر 5- 6 ثانیه زول میکشه که منصرف میشم و مجبور دفعه دوم استارت بزنم که دفعه دوم معمولا تک استارت میگیره.ضمنا ربطی به صبح یا اینکه موتور سرد یا گرم باشه نداره چون همیشه همین طوریه.یه چیزی که خودم اتفاقی بهش پی بردم و احتمالا کار درستی نیست اینه که هر بار که سوییچ رو باز می کنم تا استارت بزنم، به محض نشون داده شدن مقدار بنزین باک تو صفحه کیلومتر البته با یک مکث نیم ثانیه ای شروع میکنم به استارت زدن که تقریبا همیشه تک استارت روشن شده. ممنونم اگه بنده رو راهنمایی کنید. با تشکر از سایت خوب شما
نقل قول کردن
+2 #20 هادی 1396-01-21 12:49
با درود
آیا برای لحیم کردن ذغال استارت از همان سیم لحیم معمولی باید استفاده کنیم ؟
یا نوع خاصی ؟
لطفا مرا راهنمایی کنید
با سپاس .
نقل قول کردن
0 #21 سعید احمدی 1396-02-10 09:38
وقتی استارت پراید را میزنم .اتوماتیک استارت کار نمیکند.تا اینکه با یک پیچ گوشتی یک اتصال کوتاه ما بین دوپیچ بالایی وپائینی اتوماتیک ایجاد شود سپس وقتی استارت میزنم ماشین روشن میشود
نقل قول کردن
-2 #22 صالح 1396-03-04 12:44
سلام. از دست اندرکاران کارگیک خواهش میکنیم هر مطلبی که میگذارید فایل pdf اون مطلب رو هم بزارید تا بتونیم کپی بگیریم...ادم کلافه میشه اخه ما تو حین آموزش توی کارگاه که مثلا نمیتونیم سیستم روشن کنیم و به نت وصل بشیم...فیلم ها هم که متاسفانه اصلا قابل دانلود نیستن...خب اگر شما برای اموزش گذاشتید دیگه چرا مانع دانلود کردنشون میشید... یکی میخواد فیلم رو ببینه خو نمیتونه که مرتب بیاد تو نت یا هر بار کلی پول نت بده و شارژش کنه
نقل قول کردن
0 #23 کارگیک 1396-03-04 12:50
به نقل از صالح:
سلام. از دست اندرکاران کارگیک خواهش میکنیم هر مطلبی که میگذارید فایل pdf اون مطلب رو هم بزارید تا بتونیم کپی بگیریم...ادم کلافه میشه اخه ما تو حین آموزش توی کارگاه که مثلا نمیتونیم سیستم روشن کنیم و به نت وصل بشیم...فیلم ها هم که متاسفانه اصلا قابل دانلود نیستن...خب اگر شما برای اموزش گذاشتید دیگه چرا مانع دانلود کردنشون میشید... یکی میخواد فیلم رو ببینه خو نمیتونه که مرتب بیاد تو نت یا هر بار کلی پول نت بده و شارژش کنه

با سلام
اولاً کلیه فیلم های از کانال آپارات کارگیک قابل دانلود هستند ، www.aparat.com/cargeek
در کانال تلگرام هم منتشر شده اند
ثانیاً PDF سیستم استارت و سایر بخش های برق تقریباً همه خودروهای داخلی در سایت هست.
نقل قول کردن
0 #24 سینا 1396-03-16 16:26
به نقل از سهیل مهدوی:
سلام
ماشینم وقتی سرد می باشد راحت استارت می خورد.
اما وقتی کمی متور کمی گرم میشود .به هنگام استارت زدن ،فقط صدار چرخش خالی استارت به گوش میرسه بطوری که چرخ دنده ها درگیر نمی شوند که در نتیجه ماشین روشن نمیشود.ممنون میشم علت رو برام ایمیل کنید.
مدل ماشینم پراید 111 میباشد
با تشکر از شما

به نقل از سهیل مهدوی:
سلام
ماشینم وقتی سرد می باشد راحت استارت می خورد.
اما وقتی کمی متور کمی گرم میشود .به هنگام استارت زدن ،فقط صدار چرخش خالی استارت به گوش میرسه بطوری که چرخ دنده ها درگیر نمی شوند که در نتیجه ماشین روشن نمیشود.ممنون میشم علت رو برام ایمیل کنید.
مدل ماشینم پراید 111 میباشد
با تشکر از شما

اتوماتیک استارتتون مشکل داره
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


مطالب مرتبط

پیشنهاد سردبیر